Autonomiczna ciężarówka T-Log dostarczy do 16 ton… drewna

Pamiętacie taką scenę z filmu Oszukać przeznaczenie 2, kiedy z ciężarówki przewożącej ogromne bele drewna, ładunek wysypał się na drogę, a wszyscy wokół zaczęli umierać? Od tamtej pory zupełnie inaczej postrzegam takie samochody. Teraz autonomiczna ciężarówka T-Log przewożąca drewno ma stać się faktem.

autonomiczna ciężarówka t-log

Coraz więcej słyszymy o autonomicznych pojazdach, które mają zaraz zacząć pojawiać się na drogach. Ostatnio pisaliśmy dla was o tym, co dzieje się w Japonii i niewielkich autobusach, które już w niedługim czasie mają wyjechać na tamtejsze ulice. Teraz przyszła pora na znacznie większy kaliber, bo samochód, a raczej jego prototyp, będzie mógł przewozić nie ludzi, a ładunek. I to aż do 16 ton.

Autonomiczna ciężarówka T-Log

Za projekt odpowiada firma Einride, która do tej pory pokazała już dość ciekawy prototyp pojazdu służącego do przewozu towarów. Ich T-pod jest całkowicie zasilany energią, a będzie w stanie przewieźć aż do 20 ton ładunku. Dodajmy do tego, że jest całkowicie pozbawiony kabiny dla kierowcy. Sam T-pod ma dostarczać materiały między Gothenburgiem, a Helsingborgiem, czyli dwoma, szwedzkimi miastami. Teoretycznie, pojazdy mają zacząć dostarczać ładunki już w 2020 roku. To jednak nie koniec pomysłów, które ma Einride

Autonomiczna ciężarówka T-Log została oficjalnie pokazana na targach w Wielkiej Brytanii i podobnie, jak wspomniany wyżej pojazd, ma służyć do transportu. Tylko, że w przeciwieństwie do T-pod, głównym materiałem, który ma być przewożony, będą bale drewna. Dlatego też paka samochodu została specjalnie przystosowana, a sama ciężarówka także ma być znacznie odporniejsza i mocniejsza. W końcu ma pracować na w innych warunkach, niż te miejskie. Mówimy przecież o drogach leśnych, które często są nieutwardzone. Firma używać ma oprogramowania Nvidia pozwalającego na poruszanie się pojazdom w wyznaczonym wcześniej terenie, bez konieczności sterowania nim przez człowieka. Szczególnie, że autonomiczna ciężarówka T-Log nie posiada nawet dla takiego kabiny.

Autonomiczny transport jest bezpieczny?

Takie pytania nasuwają się same. Nie mówimy tutaj przecież o niewielkich autobusach, które zapewne na samym początku swoich jazd po mieście będą poruszały się tragicznie wolno, ale o kilkunastotonowych cegłach. Wprawdzie rozwijana przez nie prędkość też nie będzie ogromna, to zderzenie z czymś takim do przyjemnych należało nie będzie. Istotne jest to, że będzie istniała możliwość zdalnego sterowania ciężarówką przez człowieka, który będzie znajdował się w specjalnie przygotowanym centrum obsługi. Dalej jednak pozostają pytania o bezpieczeństwo. Wypadki się zdarzają, ale skoro Einride dostało już pozwolenia, to muszą być pewni swojego systemu. I lepiej, żeby faktycznie tak było.

T-Log ma mieć zasięg do 200 kilometrów na jednym ładowaniu i to będzie chyba właśnie dobry początek dla autonomicznych pojazdów w ogóle. Taki transport to zazwyczaj długie trasy, które jednak odbywają się w sprawdzonych i w miarę kontrolowanych warunkach (autostrady). Logicznie podchodząc do sprawy, autonomiczne ciężarówki sprawdzą się idealnie i mogą ułatwić ludziom życie. Szczególnie, że mają być ciche i ekologiczne. T-Log wprawdzie będzie miał inne zadania, ale podróż autostradą także może wchodzić w ich zakres. Ceny ciężarówki jeszcze nie znamy, ale tania nie będzie. Jeżeli jednak się sprawdzi, może w przyszłości okazać się o wiele bardziej opłacalna, niż zwykły transport.

Nowe technologie to nasza pasja, a w naszym sklepie, znajdziecie to, co nas fascynuje. Wejdźcie pod ten adres.

Źródło: The Verge / Einride

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

2411 More posts in artykuły category
Recommended for you
Google wydało 40 milionów Fossil
Google wydało 40 milionów na… zegarek. Mniej więcej.

Czasem jest tak, że nawet najwięksi giganci branży technologicznej potrzebują pomocy. Tak też stało się...