Ochrona prywatności na Facebooku zgodna z RODO. Zuckeberg nie ma wyjścia

Facebook, chcąc nie chcąc, dostosuje się do nowego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) w Unii Europejskiej. W efekcie czego ochrona prywatności w rzeczonym serwisie społecznościowym będzie łatwiejsza, dostępniejsza i wygodniejsza. Nie myślcie jednak, że Zuckerberg czyni to w imię naszego dobra. Jak zwykle chodzi o pieniądze.

Ochrona Prywatności

Choć ochrona prywatności nie była dla włodarzy Facebooka kwestią priorytetową, firma musi podejść do sprawy poważnie. “Winne” tej sytuacji jest europejskie rozporządzenie RODO (rozporządzenie o ochronie danych osobowych), które zakłada zmiany w obszarze zbierania, przechowywania oraz udostępniania danych osobowych. Regulacje wejdą w życie już 25 maja bieżącego roku. Oznacza to, że Zuckerberg musi spieszyć się z dostosowaniem serwisu do nowego prawa. Oczywiście, jeśli nie chce spotkać się z karami wynoszącymi nawet 20 mln euro.

Nowa ochrona prywatności na Facebooku

Jedna z najważniejszych postaci w zespole Facebooka — Sheryl Sandberg potwierdziła to, że firma prowadzi prace nad nowym centrum prywatności. Wspomniany element będzie zgodny z RODO, choć początkowy jego kształt można odebrać jako “bazę” do wdrażania dalszych nowości w zakresie prywatności. Co dokładnie miałoby zawierać nowe “centrum”?

Obecnie ustawienia rozsiane są po interfejsie Facebooka w sposób utrudniający ich odnalezienie i efektywne skonfigurowanie usługi. Nowe centrum prywatności będzie esencją wszystkich możliwych do dostosowania elementów związanych z prywatnością. To właśnie z poziomu nowej zakładki użytkownik będzie mógł zarządzać swoimi danymi, którymi dysponuje Zuckerberg. Sam fakt zbliżających się zmian mnie cieszy, ale zdaję sobie jednocześnie sprawę z tego, że gdyby nie RODO, nic takiego nie miałoby miejsca.

Wdrożenie nowego centrum to nie tylko pojawiające się elementy, z poziomu których będzie można podejmować konkretne działania. Ochrona prywatności w wykonaniu Facebooka to również aspekt edukacyjny. Firma zamierza uczyć użytkowników, jak chronić osobiste informacje. W tym celu w aktualnościach pojawi się cykl poradników wideo.

Strach czy troska?

Nowe zasady ochrony prywatności na Facebooku, z którymi możecie zapoznać się TUTAJ, opierają się na siedmiu filarach.

  • To Ty decydujesz o swojej prywatności
  • Pomagamy użytkownikom zrozumieć, w jaki sposób wykorzystywane są ich dane
  • Prywatność od początku stanowi nieodzowny element naszych produktów
  • Dbamy o bezpieczeństwo Twoich informacji
  • Twoje informacje należą do Ciebie i możesz je usunąć
  • Nie przestajemy się doskonalić
  • Jesteśmy odpowiedzialni

W teorii wszystko wygląda naprawdę w porządku. Należy jednak wziąć pod uwagę to, że Facebook nie wdraża zmian w trosce o dobro użytkownika, a w obawie przed wysokimi karami. Niezastosowanie się do regulacji RODO może wiązać się z karą finansową o wysokości nawet 20 mln euro. Dlaczego Zuckerberg może traktować rozporządzenie jako niewygodne? Pomyślmy, firma “żyje” dzięki danym użytkowników, które stara się monetyzować. To właśnie dzięki informacjom prywatnym userów Facebooka, możliwe staje się skuteczne targetowanie reklam, za które serwis pobiera wysokie opłaty. RODO to jedynie utrudnienie.

Zagrożenia odnoszące się do Facebooka mogą okazać się groźne. Jako że lepiej zapobiegać niż naprawiać, polecamy dostępne w naszym sklepie oprogramowanie antywirusowe.

Źródło: Facebook Newsroom, Reuters

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

3828 More posts in artykuły category
Recommended for you
cyberprzestępczość
Komputery kwantowe – nadzieja czy zagrożenie cyberbezpieczeństwa?

Wyścig do stworzenia pierwszego powszechnie stosowanego komputera kwantowego trwa - być może wkrótce poznamy producenta,...