Pierwszy na świecie Nissan GT-R sterowany gamepadem okrąża tor Silverstone z prędkością 211 km/h
Pierwszy na świecie Nissan GT-R sterowany gamepadem okrąża tor Silverstone z prędkością 211 km/h
- Nissan połączył świat realny z wirtualnym w ekstremalnym, zdalnie sterowanym samochodzie dla komputerowych graczy — Nissanie GT-R/C obsługiwanym za pomocą kontrolera PlayStation®4 DualShock®4
- Zwycięzca GT Academy i kierowca NISMO Jann Mardenborough osiągnął prędkość 211 km/h na torze Silverstone, sterując samochodem z pokładu helikoptera
Brytyjski oddział firmy Nissan skonstruował ekstremalny, zdalnie sterowany samochód dla graczy — Nissana GT-R/C.
Z okazji europejskiej premiery Gran Turismo Sport, zaplanowanej na 18 października, oraz 20‑lecia uczestnictwa Nissana w serii gier Gran Turismo powstał jedyny i niepowtarzalny egzemplarz gruntownie zmodyfikowanego samochodu, którym można sterować za pomocą kontrolera gry PlayStation®4 DualShock®4.
Wystarczy nacisnąć przycisk lub wykonać kilkumilimetrowy ruch joystickiem, aby uwolnić pełną moc Nissana GT‑R. Zdalnie sterowany samochód może rozpędzić się do maksymalnej prędkości 196 mil na godzinę (315 km/h) — bez elektronicznego ogranicznika oraz z pustym fotelem kierowcy.
Możliwości GT-R/C na słynnym torze Silverstone sprawdzał kierowca wyścigowy NISMO Jann Mardenborough. Jann sterował GT-R/C z kabiny helikoptera Robinson R44 Raven II, którego załoga otrzymała specjalne pozwolenie na lot na niskim pułapie.
Mardenborough jest jednym z najbardziej utytułowanych zwycięzców GT Academy — rewolucyjnego programu odkrywania i rozwoju kierowców wyścigowych Nissana. Jannowi jako pierwszemu powierzono stery Nissana GT-R/C — właśnie ze względu na jego wyjątkowy talent, którym wykazał się zarówno w grach Gran Turismo, jak i na prawdziwym torze.
Nissan oferuje pomysłowe i innowacyjne rozwiązania w sporcie samochodowym od ponad 80 lat, łącząc technologię z osiągami i skutecznie utrzymując przewagę nad konkurencją. Od 2008 roku Nissan stara się zapewnić lepszy dostęp do sportu motorowego dla każdego — dzięki GT Academy amatorzy gier komputerowych mają szansę stać się profesjonalnymi kierowcami wyścigowymi.
GT-R/C został zbudowany w Wielkiej Brytanii przez JLB Design Ltd. i jest napędzany standardowym silnikiem V6 R35 o mocy 542 KM z 2011 roku — tego samego, w którym Jann Mardenborough wygrał GT Academy.
W najszybszym okrążeniu (1:17:47) GT-R/C sterowany przez Mardenborougha osiągnął prędkość średnią 76 mph (122 km/h) i prędkość maksymalną 131 mph (211 km/h). Średnia prędkość uzyskiwana przez kierowców na liczącym 1,6 mili (2,6 km) torze Silverstone wynosi około 83 mph (134 km/h).
GT-R/C jest wyposażony w cztery roboty obsługujące kierownicę, skrzynię biegów, hamulce i przepustnicę. Sześć komputerów zamontowanych w bagażniku aktualizuje i kontroluje parametry nawet 100 razy na sekundę. Położenie kierownicy jest mierzone z dokładnością 1:65 000.
Standardowy kontroler DualShock®4 łączy się z mikrokomputerem, który intepretuje sygnały z joysticka i przycisków, a następnie przesyła je do pokładowych systemów GT-R/C. Zasięg łączności bezprzewodowej wynosi jeden kilometr.
Aby zdalny kierowca mógł lepiej ocenić prędkość pojazdu w zakrętach, w wyczynowym Nissanie zainstalowano czujnik Racelogic VBOX Motorsport przekazujący dane o prędkości na ekran LCD w kabinie helikoptera.
GT-R/C jest również wyposażony w dwa niezależne systemy bezpieczeństwa pracujące na różnych częstotliwościach radiowych, które umożliwiają dwóm dodatkowym operatorom uruchomienie hamulców z ABS z pełną mocą i wyłączenie silnika w razie gdyby główny operator stracił panowanie nad pojazdem.
James Brighton z JLB Design Ltd powiedział: „Projekt GT-R/C postawił przed nami wyjątkowe wyzwania i wymagał opracowania pionierskich rozwiązań inżynierskich. Musieliśmy zagwarantować, że roboty będą działały sprawnie w czasie szybkiego przyspieszania i hamowania, a także pokonywania zakrętów z dużym przyspieszeniem. Niezbędne było również zapewnienie realistycznego i pewnego panowania nad pojazdem przy każdej prędkości, a także utrzymanie niezawodnego połączenia między samochodem i kontrolerem DualShock®4 na zmiennym dystansie przy minimalnym czasie reakcji robotów”.
„Z przyjemnością mogę stwierdzić, że wszystkie wyzwania zostały przezwyciężone, ale na uznanie zasługuje przede wszystkim Jann, który dzięki swoim wyjątkowym umiejętnościom bardzo szybko opanował obsługę pojazdu i uzyskał naprawdę imponujące czasy okrążenia”.
Jann Mardenborough dodał: „To było jedyne w swoim rodzaju i niesamowite doświadczenie. GT‑R/C pozwolił mi połączyć dwa światy, w których tak dobrze się czuję — wirtualną grę z realiami sportu motorowego. Nie sądziłem, że coś takiego jest w ogóle możliwe. Reakcje samochodu na operowanie kontrolerem były znacznie bardziej dynamiczne niż się spodziewałem. Specjaliści z JLB Design, dzięki którym wszystko tak dobrze działało, wykonali świetną pracę”.
„Układ kierowniczy, przyspieszenie i hamulce — wszystko zostało inteligentnie skonfigurowane i poddawało się kontroli, dzięki czemu mogłem z wyczuciem pokonywać zakręty i maksymalnie rozpędzać się na szybkich prostych. Zdalne sterowanie prawdziwym GT‑R pędzącym z prędkością 131 mil na godzinę po Silverstone i obserwowanym z pokładu helikoptera było niezapomnianym przeżyciem. To właśnie są ekscytujące innowacje!”.
W 2018 roku Nissan GT-R/C będzie prezentowany w szkołach podstawowych i średnich w Wielkiej Brytanii w ramach promocji przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i późniejszej kariery zawodowej w tych dziedzinach.
GT-R R35
10 lat temu, na Salonie Samochodowym w Tokio w październiku 2007 roku Nissan zaprezentował GT‑R R35.
Od wprowadzenia Nissana GT‑R na rynek utrzymuje się on w ścisłej czołówce samochodów sportowych klasy premium. To bezkompromisowy, wyczynowy czteromiejscowy model dla entuzjastów przyjemności z jazdy, który w pełni odzwierciedla motto Nissana: Innovation that Excites — „ekscytujące innowacje”.
GT‑R z roku modelowego 2017 przeszedł gruntowną modernizację pozwalającą mu utrzymać dotychczasową pozycję i wciąż być na ustach fanów motoryzacji z całego świata.
Nissan GT‑R 2017 zyskał nowy, fascynujący wygląd zarówno z zewnątrz, jak i w środku. W ramach dalszego zwiększania osiągów i przyjemności z jazdy zmodyfikowano zawieszenie oraz podniesiono moc 24‑zaworowego silnika V6 o pojemności 3,8 litra. GT‑R z 2017 roku stał się także jeszcze wygodniejszy dzięki jeszcze lepiej dopracowanemu wnętrzu wykończonemu wysokogatunkowymi materiałami. W sumie zmiany te są najbardziej znaczące spośród wszystkich dokonanych od wprowadzenia GT‑R R35 w 2007 roku.
W Wielkiej Brytanii Nissan GT-R 2017 jest oferowany w trzech wersjach wyposażenia — Pure, Recaro i Prestige. Ceny zaczynają się od 82 525 GBP za wersję Pure, 84 525 GBP w przypadku Recaro oraz 85 025 GBP za Prestige z fotelami Touring ze skórzaną tapicerką w kolorze czarnym i 86 025 GBP za samochód z takimi fotelami, ale w kolorze brązowym, kości słoniowej lub czerwonym. Track Edition opracowaną przez NISMO wyceniono na 94 525 GBP, a za flagową wersję GT‑R NISMO, ze specjalnie przygotowanym silnikiem o mocy 600 KM, trzeba zapłacić co najmniej 151 525 GBP.