Spam przez telefon – jest gorzej, niż przed rokiem
Niechciane połączenia, telemarketerzy, oferty od operatora i próby wyłudzenia. Spam przez telefon ma się doskonale, co tylko potwierdza opublikowany przez Truecaller raport. Polska także znalazła się na tej niechlubnej liście, a co gorsza, z roku na rok jest coraz gorzej. Jest na to jakiś sposób?
Zapewne każdemu zdarzyło się kiedyś to, że odebrał telefon, którego odbierać nie chciał. Może był to jego operator komórkowy, który stwierdził, że byłoby przyjemnie przedstawić swoją ofertę po raz piętnasty. Może ktoś próbował wcisnąć wam ceramiczne garnki albo sprzedać polisę na życie. O przekręcie na wnuczka czy policjanta chyba nie musimy wspominać. Niestety, ale coraz więcej tego typu rozmów pojawia się na świecie, a Polska choć nie jest w czołówce, to i tak mamy się czego wstydzić.
Spam przez telefon
Spam przez telefon to wielki problem, a dowodem na to, jak wielki, jest raport opublikowany przez Truecaller. To firma, która posiada własną aplikację do identyfikowania rozmówców, a także do blokowania ich numerów. Wiadomo oczywiście, że zebrane przez nią dane nie oddają dokładnego stanu rzeczy, ale i tak pokazują skalę problemu. A ta jest znacznie większa niż przed rokiem, bo wzrost tego typu połączeń był o 300 procent w skali całego świata. To nie napawa entuzjazmem.
Czasem zastanawiamy się, czy my mamy po prostu szczęście, czy obywatele innych części świata pecha. Według Truecaller użytkownicy ich aplikacji z Brazylii, otrzymywali średnio 37 połączeń telefonicznych miesięcznie, które można zakwalifikować jako spam. Aż 36% wszystkich tego typu połączeń pochodziło od telemarketerów, a 32% od samych operatorów komórkowych. Jedna piąta połączeń to próby wyłudzenia. Spam przez telefon dalej widać się opłaca, bo inaczej te liczby nie rosłyby z roku na rok. I nic nie zapowiada tego, żeby cokolwiek miało się zmienić, choć są państwa, gdzie liczba połączeń tego typu spadła.
Kto dostawał najwięcej połączeń?
Sam raport od Truecaller pokazuje, że Brazylia to nie jedyny kraj, który ma spore problemy ze spamem. Wprawdzie tam pojawiły się największe wzrosty, ale tuż za nim uplasowały się Indie oraz Chile. Tam średnio na jednego użytkownika aplikacji w ciągu miesiąca przypadały 22 połączenia. To prawie jedno dziennie. Są jednak kraje, gdzie liczba takich niechcianych połączeń zmalała. Chodzi tutaj o Stany Zjednoczone, gdzie w 2017 roku było ich około 20 miesięcznie, a w 2018 „tylko” 16. To dalej mało zachęcające liczby, ale wynik pozwolił USA uplasować się na 8 pozycji, a poprzednio kraj wielkich możliwości zajmował niezbyt chlubne drugie miejsce.
Jak wygląda sprawa z naszym krajem? To oczywiście zależy od liczby użytkowników aplikacji, ale niestety Polska także znalazła się na liście. Zajmujemy tam 15 pozycję z średnią ilością 9,9 połączeń przychodzących w miesiącu. W 2017 było ich raptem 6,1, więc raczej nie mamy powodów do zadowolenia. Owszem, nie jest może najgorzej, ale to nie oznacza, że nie mogłoby być lepiej. Czy są sposoby na to, żeby radzić sobie z tym problemem?
Jak radzić sobie ze spamem?
Spam przez telefon da się częściowo ograniczyć. O ile sami o to zadbamy. Zamawiając coś przez Internet, często niestety zaznaczamy wszelkie checkboxy, byleby tylko szybciej mieć to z głowy. Tam często możemy przeczytać, że zgadzamy się na oferty marketingowe, a tym samym przekazujemy nasz numer telefonu do bazy sprzedawcy. Co się z nim później dzieje tego pewni być nie możemy. Oczywiście udostępnianie takich informacji bez naszej zgody jest niezgodne z prawem, ale wszyscy dobrze wiemy, że mało kogo to obchodzi.
Ile razy próbowaliście dowiedzieć się, skąd dzwoniący ma wasz numer, a w odpowiedzi słyszeliście magiczne „komputer wylosował”? Zapewne więcej, niż tylko raz. Często też sam rozmówca wie w którym mieście mieszkacie i jaki macie wiek. To przerażające, ale jeżeli sami nie zadbamy o bezpieczeństwo naszych danych, nikt tego za nas nie zrobi. I choć Google ma w swoich Pixelach funkcje Call Screening, to i tak nie jest to odpowiedź na wszystko. W końcu użytkownik dalej musi sam podejmować tam interakcję. Trzeba mieć tylko nadzieję na to, że w przyszłości problem ze spamowymi połączeniami będzie mniejszy. To, że zupełnie zniknie, zdaje się już niestety nierealne.
Nowe smartfony znajdziecie w naszym sklepie internetowym, wchodząc pod ten adres.
Źródło: Truecaller / The Verge