[Raport] Sprawdziliśmy, czy użytkownicy smartfonów wolą tryb ciemny w aplikacjach mobilnych
Tryb ciemny w aplikacjach mobilnych staje się coraz popularniejszy, ale jak naprawdę przedstawia się rozkład zwolenników i przeciwników tegoż rozwiązania? Postanowiłem to sprawdzić i poprosiłem o odpowiedź samych zainteresowanych. Muszę przyznać, że zaskoczyło mnie stanowisko lwiej części ankietowanych.
Tryb ciemny może się podobać. Powiem więcej — w przypadku niektórych aplikacji dark mode wygląda po prostu świetnie. Jego bolączką jest niestety to, że ciemna kolorystyka przeplata się z jasnymi motywami innych programów oraz czarnym tekstem na białym tle stron internetowych. W moim odczuciu rozbieżność na utrudnia wygodne korzystanie z urządzenia.
Okazuje się jednak, że jestem niemalże odosobniony w swoje opinii. Tak przynajmniej wynika z krótkiej ankiety, którą przeprowadziłem wśród członków facebookowych grup — ANDROID POLSKA oraz iPhone (polscy użytkownicy i fani). Co ciekawe, w obydwu przypadkach za nie do końca akceptowalny ciemny motyw kolorystyczny uznano ten w aplikacji Messenger.
Tryb ciemny — tak czy nie?
Na początku chciałbym podziękować wszystkim osobom biorącym udział w ankiecie. Dzięki waszym odpowiedziom uzyskałem realny pogląd na popularność tryby ciemnegowśród użytkowników smartfonów z Androidem oraz iPhone’ów. Skoro formalności są już za nami, przejdźmy do najważniejszego, czyli do wyników.
W przypadku użytkowników iPhone’ów za ciemnym motywem kolorystycznym opowiedziało się aż 118 osób, podczas gdy 43 osoby uznały za atrakcyjniejszy motyw jasny.
W przypadku Androida sprawa wygląda jeszcze ciekawiej. Aż 333 osoby wybrały tryb ciemny. Motywem jasnym zainteresowało się jedynie grono 38 ankietowanych.
Z powyższego wynika, że niezależnie od platformy, użytkownicy smartfonów preferują ciemną kolorystykę aplikacji mobilnych. Patrząc na to, że producenci urządzeń oraz twórcy aplikacji starają się możliwie szybko sprostać wymaganiom swoich klientów, zainteresowanie trybem dark mode może w najbliższym czasie dodatkowo wzrosnąć. Wszystko przez coraz większą liczbę aplikacji obsługujących „mroczną kolorystykę”.
Tryb ciemny nie wszędzie wygląda dobrze
W komentarzach pod ankietą internauci zwracali uwagę na dwie, okazuje się ważne kwestie. Pierwsza dotyczy tego, jak naprawdę działa tryb ciemny na ekranach OLED, a jak na LCD (w tym IPS). Okazuje się, że panele OLED-owe sprawdzają się we wspomnianej kwestii znacznie lepiej i dzieje się to z jednego prostego powodu. We wspomnianych wyświetlaczach kolor czarny jest autentycznie czarny, gdyż nie podlega dodatkowemu podświetlaniu jak w przypadku paneli LCD. Koniec końców to właśnie na OLED-ach tryb ciemny prezentuje się atrakcyjniej i jest oszczędniejszy dla akumulatorów i naszego wzroku.
Ciemny motyw wygląda dobrze — to prawda, ale prawdą jest, że w przypadku niektórych aplikacji został on zaprojektowany nie do końca atrakcyjnie. Ankietowani zwracali uwagę na to, jak dark theme prezentuje się w aplikacji Messenger. Większość osób uznała, że Facebook poszedł tutaj w zbyt mocny kontrast i nie wygląda to estetycznie oraz czytelnie. Muszę przyznać rację wspomnianej grupie internautów, ale jednocześnie przypominam, że rzeczony tryb w Messengerze jest obecnie w fazie testów. Wiele może się w tej kwestii zmienić.
Od siebie dodam jeszcze, że w przypadku trybu ciemnego brakuje mi jednej istotnej kwestii — jednakowej kolorystyki w całym interfejsie. Na to przyjdzie mi jeszcze poczekać.