GeForce GTX 960 – czy warta swojej ceny?
Bolączką każdego pecetowca jest przymus modernizowania swojego komputera. Nowe gry wymagają coraz to mocniejszych podzespołów, aby wymarzona przez nas gra chodziła płynnie na najwyższych wymaganiach. Najczęstszym kryterium, którym się kierujemy, jest cena. Ale czy zawsze droższa nowość jest lepsza od starszego sprzętu?
22 stycznia bieżącego roku miała miejsce premiera karty graficznej z rodziny Nvidia – GeForce GTX 960. Jest ona oparta na technologii Maxwell, jak wszystkie karty z serii 900, co pozwala na niższy pobór energii niż w przypadku poprzednich generacji. Rdzeń pracuje z częstotliwością 1126 MHz, a w przypadku boosta – 1178 MHz. Całość jest oparta na 128-bitowej szynie oraz z obsługą DirectX 12. Na pewno ucieszą się posiadacze mniejszych zasilaczy (jak na obecne standardy), gdyż 400 watowy sprzęt spokojnie utrzyma w napięciu tę kartę. Sam pobór mocy jest zaś na poziomie 120 W. Producenci chwalą się, iż dzięki niskiemu poborowi prądu będzie można spokojnie kartę podkręcić nawet do 1,4 GHz.
Aby odpowiedzieć na pytanie zawarte w temacie musimy zestawić GTX 960 z którymś starszym modelem. Oczywistym wyborem będzie GeForce GTX 760, który świetnie wypada w testach wydajnościowych. Swojej młodszej siostrze ustępuje prędkością taktowania procesora oraz rdzenia, ale jeśli chodzi wydajność to wygrywa 760 z przepustowością 192 Gb/s. Dla porównania nowa Nvidia daje z siebie tylko 112 Gb/s. Jeśli jesteście w posiadaniu zasilacza mniejszego niż 500 W, należy zainwestować w 960, gdyż porównywana przeze mnie z nią karta uruchomi się tylko przy dostępie do takiej mocy.
Podsumowując, uważam że jeśli chcemy kupić kartę graficzną do 1000 złotych, nie należy patrzeć na rzucającą się w oczy różnicę w nazwie GTX 760 a GTX 960. Można pomyśleć, że to dwie generacje więcej, co przekłada się na osiągi i wydajność. Nic bardziej mylnego. Pomimo rzeczywistych parametrów, które są lepsze w nowym produkcie Nvidii, na obecną chwilę lepiej wybrać tańszy i porównywalnie mocny odpowiednik z serii 760.
Źródło: Nvidia