Google Duplex obsługiwany przez ludzi? Niestety, ale tak.
Zdaje się, że przyjdzie nam jeszcze sporo poczekać, aż algorytmy Sztucznej Inteligencji będą w stanie w pełni za nas załatwiać zadania. Okazało się bowiem, że Google Duplex obsługiwany jest w aż jednej czwartej przez pracowników firmy, a nie przez AI. Czy to naprawdę taki zły wyniki, a może nie patrzymy szerzej na całą sytuację?
Zapewne wszyscy pamiętamy, jak ekscytujący był pokaz Google Duplex i tego, co będzie potrafił zrobić za nas algorytm Sztucznej Inteligencji. Wystarczyło wydać mu odpowiednie polecenie, a ten sam zadzwoniłby do restauracji, porozmawiał z obsługa oraz zarezerwował dla nas stoli. Jednocześnie wszystkie potrzebne informacje znalazłyby się w naszym kalendarzu, a AI samo dopasowałoby termin wizyty w knajpie, jeżeli pierwotny nie byłby możliwy do zarezerwowania. Jak ten mechanizm sprawdza się dziś?
Google Duplex obsługiwany przez ludzi
Duplex trafia do coraz większej ilości obywateli Stanów Zjednoczonych, ale zanim ta funkcjonalność pojawi się u nas, minie jeszcze wiele czasu. Przecież na samego Google Asystenta czekaliśmy bardzo długo, a jego działanie dalej nie jest tak mocno rozwinięte, jak jego odpowiednika w USA. Trochę szkoda, bo jeżeli funkcjonowałby tak dobrze w języku polskim, jak w angielskim, być może więcej osób skłonnych byłoby z niego korzystać. Podobna sytuacja jest obecnie z Duplex, bo to dalej nowinka, do której część osób musi się po prostu przekonać. To co zaobserwowali dziennikarze z The New York Times nie jest jednak zbyt optymistyczne.
Redaktorzy pisma byli bowiem ciekawi, jak wiele z rozmów wykonywanych przez algorytmy Sztucznej Inteligencji, wykonywanych jest faktycznie przez nią. Zaczęło się od rozmowy z jednym z kelnerów w restauracji, który stwierdził, że owszem zdarzają się takie połączenia, ale głos brzmi zaskakująco… ludzko. Panowie odezwali się więc do Google i uzyskali informację. Tak, Google Duplex obsługiwany jest przez pracowników call center i to w całkiem sporej ilości wykonywanych połączeń. Blisko jedna czwarta wszystkich z nich jest przez nich wykonywana, a około 15 % z rozmów zaczętych przez Duplex w pewnym momencie przekazywana jest komuś z obsługi.
Czy Sztuczna Inteligencja nas zastąpi?
Czytając takie wyniki można zacząć się zastanawiać, czy aby na pewno Google Duplex jest takim rewolucyjnym rozwiązaniem? Oczywiście, że jest, ale do jego niezawodnego działania potrzeba jeszcze wiele czasu. Potwierdza to nie tylko informacja od Google, ale i test, który przeprowadzili sami dziennikarze. Postanowili zarezerwować dla siebie stolik w kilku różnych miejscach, a następnie odsłuchali rozmowy przeprowadzane przez Duplex. Wynik nie był może satysfakcjonujący, bo na kilka prób tylko jedna w całości została zarezerwowana przez algorytm Sztucznej Inteligencji.
Jednak podczas tej jednej rozmowy, można było usłyszeć, jak wielki postęp Google zrobiło od momentu startu usługi. AI wtrącało do rozmowy przerywniki, które miały imitować ludzką mowę, a wśród nich sławne już „mhm”. Kiedy menadżer z restauracji zapytał, czy ma rezerwować stolik także dla dzieci, Duplex poradziło sobie i z tym. Powiedziano po prostu, że nie jest w stanie odpowiedzieć na to pytanie, bo rezerwuje stolik tylko w imieniu klienta. I choć Google Duplex obsługiwany jest jeszcze częściowo przez call center firmy, to i tak możemy mówić o ogromnym sukcesie. Zobaczymy, co będzie dalej, bo Google z całą pewnością będzie rozwijał swój projekt.
Nowe smartfony z możliwością korzystania z Asystenta Google, znajdziecie w naszym sklepie internetowym, wchodząc pod ten adres.
Źródło: The New York Times / The Verge / Google / Opracowanie własne