Pierwszy na świecie Nissan GT-R sterowany gamepadem okrąża tor Silverstone z prędkością 211 km/h

Pierwszy na świecie Nissan GT-R sterowany gamepadem okrąża tor Silverstone z prędkością 211 km/h

  • Nissan połączył świat realny z wirtualnym w ekstremalnym, zdalnie sterowanym samochodzie dla komputerowych graczy — Nissanie GT-R/C obsługiwanym za pomocą kontrolera PlayStation®4 DualShock®4
  • Zwycięzca GT Academy i kierowca NISMO Jann Mardenborough osiągnął prędkość 211 km/h na torze Silverstone, sterując samochodem z pokładu helikoptera

samochód sterowany gamepadem

Brytyjski oddział firmy Nissan skonstruował ekstremalny, zdalnie sterowany samochód dla graczy — Nissana GT-R/C.

Z okazji europejskiej premiery Gran Turismo Sport, zaplanowanej na 18 października, oraz 20‑lecia uczestnictwa Nissana w serii gier Gran Turismo powstał jedyny i niepowtarzalny egzemplarz gruntownie zmodyfikowanego samochodu, którym można sterować za pomocą kontrolera gry PlayStation®4 DualShock®4.

Wystarczy nacisnąć przycisk lub wykonać kilkumilimetrowy ruch joystickiem, aby uwolnić pełną moc Nissana GT‑R. Zdalnie sterowany samochód może rozpędzić się do maksymalnej prędkości 196 mil na godzinę (315 km/h) — bez elektronicznego ogranicznika oraz z pustym fotelem kierowcy.

Możliwości GT-R/C na słynnym torze Silverstone sprawdzał kierowca wyścigowy NISMO Jann Mardenborough. Jann sterował GT-R/C z kabiny helikoptera Robinson R44 Raven II, którego załoga otrzymała specjalne pozwolenie na lot na niskim pułapie.

Mardenborough jest jednym z najbardziej utytułowanych zwycięzców GT Academy — rewolucyjnego programu odkrywania i rozwoju kierowców wyścigowych Nissana. Jannowi jako pierwszemu powierzono stery Nissana GT-R/C — właśnie ze względu na jego wyjątkowy talent, którym wykazał się zarówno w grach Gran Turismo, jak i na prawdziwym torze.

Nissan oferuje pomysłowe i innowacyjne rozwiązania w sporcie samochodowym od ponad 80 lat, łącząc technologię z osiągami i skutecznie utrzymując przewagę nad konkurencją. Od 2008 roku Nissan stara się zapewnić lepszy dostęp do sportu motorowego dla każdego — dzięki GT Academy amatorzy gier komputerowych mają szansę stać się profesjonalnymi kierowcami wyścigowymi.

GT-R/C został zbudowany w Wielkiej Brytanii przez JLB Design Ltd. i jest napędzany standardowym silnikiem V6 R35 o mocy 542 KM z 2011 roku — tego samego, w którym Jann Mardenborough wygrał GT Academy.

W najszybszym okrążeniu (1:17:47) GT-R/C sterowany przez Mardenborougha osiągnął prędkość średnią 76 mph (122 km/h) i prędkość maksymalną 131 mph (211 km/h). Średnia prędkość uzyskiwana przez kierowców na liczącym 1,6 mili (2,6 km) torze Silverstone wynosi około 83 mph (134 km/h).

GT-R/C jest wyposażony w cztery roboty obsługujące kierownicę, skrzynię biegów, hamulce i przepustnicę. Sześć komputerów zamontowanych w bagażniku aktualizuje i kontroluje parametry nawet 100 razy na sekundę. Położenie kierownicy jest mierzone z dokładnością 1:65 000.

Standardowy kontroler DualShock®4 łączy się z mikrokomputerem, który intepretuje sygnały z joysticka i przycisków, a następnie przesyła je do pokładowych systemów GT-R/C. Zasięg łączności bezprzewodowej wynosi jeden kilometr.

Aby zdalny kierowca mógł lepiej ocenić prędkość pojazdu w zakrętach, w wyczynowym Nissanie zainstalowano czujnik Racelogic VBOX Motorsport przekazujący dane o prędkości na ekran LCD w kabinie helikoptera.

GT-R/C jest również wyposażony w dwa niezależne systemy bezpieczeństwa pracujące na różnych częstotliwościach radiowych, które umożliwiają dwóm dodatkowym operatorom uruchomienie hamulców z ABS z pełną mocą i wyłączenie silnika w razie gdyby główny operator stracił panowanie nad pojazdem.

James Brighton z JLB Design Ltd powiedział: „Projekt GT-R/C postawił przed nami wyjątkowe wyzwania i wymagał opracowania pionierskich rozwiązań inżynierskich. Musieliśmy zagwarantować, że roboty będą działały sprawnie w czasie szybkiego przyspieszania i hamowania, a także pokonywania zakrętów z dużym przyspieszeniem. Niezbędne było również zapewnienie realistycznego i pewnego panowania nad pojazdem przy każdej prędkości, a także utrzymanie niezawodnego połączenia między samochodem i kontrolerem DualShock®4 na zmiennym dystansie przy minimalnym czasie reakcji robotów”.

Z przyjemnością mogę stwierdzić, że wszystkie wyzwania zostały przezwyciężone, ale na uznanie zasługuje przede wszystkim Jann, który dzięki swoim wyjątkowym umiejętnościom bardzo szybko opanował obsługę pojazdu i uzyskał naprawdę imponujące czasy okrążenia”.

Jann Mardenborough dodał: „To było jedyne w swoim rodzaju i niesamowite doświadczenie. GT‑R/C pozwolił mi połączyć dwa światy, w których tak dobrze się czuję — wirtualną grę z realiami sportu motorowego. Nie sądziłem, że coś takiego jest w ogóle możliwe. Reakcje samochodu na operowanie kontrolerem były znacznie bardziej dynamiczne niż się spodziewałem. Specjaliści z JLB Design, dzięki którym wszystko tak dobrze działało, wykonali świetną pracę”.

Układ kierowniczy, przyspieszenie i hamulce — wszystko zostało inteligentnie skonfigurowane i poddawało się kontroli, dzięki czemu mogłem z wyczuciem pokonywać zakręty i maksymalnie rozpędzać się na szybkich prostych. Zdalne sterowanie prawdziwym GT‑R pędzącym z prędkością 131 mil na godzinę po Silverstone i obserwowanym z pokładu helikoptera było niezapomnianym przeżyciem. To właśnie są ekscytujące innowacje!”.

W 2018 roku Nissan GT-R/C będzie prezentowany w szkołach podstawowych i średnich w Wielkiej Brytanii w ramach promocji przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i późniejszej kariery zawodowej w tych dziedzinach.

GT-R R35

10 lat temu, na Salonie Samochodowym w Tokio w październiku 2007 roku Nissan zaprezentował GT‑R R35.

Od wprowadzenia Nissana GT‑R na rynek utrzymuje się on w ścisłej czołówce samochodów sportowych klasy premium. To bezkompromisowy, wyczynowy czteromiejscowy model dla entuzjastów przyjemności z jazdy, który w pełni odzwierciedla motto Nissana: Innovation that Excites — „ekscytujące innowacje”.

GT‑R z roku modelowego 2017 przeszedł gruntowną modernizację pozwalającą mu utrzymać dotychczasową pozycję i wciąż być na ustach fanów motoryzacji z całego świata.

Nissan GT‑R 2017 zyskał nowy, fascynujący wygląd zarówno z zewnątrz, jak i w środku. W ramach dalszego zwiększania osiągów i przyjemności z jazdy zmodyfikowano zawieszenie oraz podniesiono moc 24‑zaworowego silnika V6 o pojemności 3,8 litra. GT‑R z 2017 roku stał się także jeszcze wygodniejszy dzięki jeszcze lepiej dopracowanemu wnętrzu wykończonemu wysokogatunkowymi materiałami. W sumie zmiany te są najbardziej znaczące spośród wszystkich dokonanych od wprowadzenia GT‑R R35 w 2007 roku.

W Wielkiej Brytanii Nissan GT-R 2017 jest oferowany w trzech wersjach wyposażenia — Pure, Recaro i Prestige. Ceny zaczynają się od 82 525 GBP za wersję Pure, 84 525 GBP w przypadku Recaro oraz 85 025 GBP za Prestige z fotelami Touring ze skórzaną tapicerką w kolorze czarnym i 86 025 GBP za samochód z takimi fotelami, ale w kolorze brązowym, kości słoniowej lub czerwonym. Track Edition opracowaną przez NISMO wyceniono na 94 525 GBP, a za flagową wersję GT‑R NISMO, ze specjalnie przygotowanym silnikiem o mocy 600 KM, trzeba zapłacić co najmniej 151 525 GBP.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

6479 More posts in News category
Recommended for you
cyberprzestępczość
Komputery kwantowe – nadzieja czy zagrożenie cyberbezpieczeństwa?

Wyścig do stworzenia pierwszego powszechnie stosowanego komputera kwantowego trwa - być może wkrótce poznamy producenta,...