Telefonia komórkowa w Polsce. Garść informacji o naszych wyborach i nawykach
Badanie przeprowadzone pod koniec grudnia 2017 roku przez UKE (Urząd Komunikacji Elektronicznej) pokazują, jak wygląda telefonia komórkowa w Polsce. Z danych dowiemy się między innymi tego, z ilu aktywnych numerów korzysta dana osoba, jakiego rodzaju urządzenia są najpopularniejsze oraz ile miesięcznie zostawiamy w “kieszeni” operatora komórkowego. To oczywiście nie wszystko.
Uwielbiam liczby odnoszące się do nawyków badanej grupy osób. Dane pozwalają na wyciągnięcie interesujących wniosków, ale przede wszystkim pokazują to, w jaki sposób korzystamy z określonych w ankiecie technologi/usług/urządzeń. Właśnie dlatego zainteresowały mnie wyniki badań Urzędu Komunikacji Elektronicznej, który zdecydował się przepytać Polaków pod kątem nawyków związanych z telefonami komórkowymi oraz internetem. Warto się z nimi zapoznać. Wiem jednak, że jesteście zabiegani w codziennych obowiązkach, dlatego przygotowałem dla was “pigułkę” z wiedzą, dzięki której nie musicie przedzierać się przez kilkadziesiąt stron wykresów.
Telefonia komórkowa w Polsce — metodyka badań
W badaniu UKE z przełomu listopada-grudnia 2017 wzięło udział 1 600 konsumentów w wieku powyżej 15 roku życia. Skala obejmowała teraz całego kraju.
Kobiety stanowiły 50,8% badanych, mężczyźni zaś jedynie 49,1%. Podział wiekowy prezentował zbliżone wartości, choć najliczniejszą grupą respondowanych były osoby w wieku od 45 do 59 lat. Aż 34,6% uczestników legitymowała się wykształceniem zawodowym, tytuł magistra wykazywało jedynie 18,5% badanych.
Osoby sondowane w 39,4% przypadków potwierdzały zamieszkanie w miejscowości do 20 tys. mieszkańców. Aż 59,8 jako sytuacje zawodową wskazywała bycie pracownikiem. Jedynie 5,9% badanych podawało się za osoby bezrobotne.
Telefonia komórkowa — twarde liczby
Wśród badanych osób aż 91,9% zadeklarowało korzystanie z telefonu komórkowego, z łącz stacjonarnych jedynie 10,7%. Oznacza to, że powoli odchodzimy od “kablowej” telefonii, którą zastępują nam komórki. W przypadku internetu różnice rozkładają się następująco — z interenetu stacjonarnego korzysta aż 68% badanych, z mobilnego 64%. Nieco ponad 3% respondentów przyznało, że nie korzysta z żadnej wymienionych tutaj technologii, co nas — fanów techniki może po prostu dziwić.
Równo 97,2% badanej grupy potwierdziło korzystanie z jednego numeru prywatnego. W przypadku numeru służbowego uzyskano wyniki 5,3%. Respondenci w liczbie równej 4,6% badanych posiada zarówno prywatny jak i służbowy telefon, przy czym z urządzenia firmowego, korzysta do celów prywatnych ponad 80% przepytanych.
Technologia idzie do przodu i znaczna cześć urządzeń mobilnych, które nosimy ze sobą codzień stanowią smartfony (69,8% badanych). Jednak aż 30% przepytanych osób stwierdziło, że wystarczy im tradycyjny telefon komórkowy. Średnie miesięczne wydatki na telefonię komórkową wynoszą 48,7 PLN, przy czym kobiety są zdecydowanie oszczędniejszą w tym względzie grupą. Co ciekawe, prawie 35% badanych korzysta z oferty “na kartę”. Abonamentowcy stanowią 58,6% badanych.
Osoby zapytane o to, w jakim celu korzystają z internetu w telefonie określiły:
- Przeglądanie stron www — 75,5%
- Odbieranie/wysyłanie maili — 63,4%
- Korzystanie z portali społecznościowych — 61,9%
- Korzystanie z aplikacji mobilnych — 53,7%
- Używanie komunikatorów — 52,4%
Pełny raport Urzędu Komunikacji Elektronicznej pobierzecie z TEGO adresu.
Źródło: UKE