Autonomiczna ciężarówka T-Log dostarczy do 16 ton… drewna
Pamiętacie taką scenę z filmu Oszukać przeznaczenie 2, kiedy z ciężarówki przewożącej ogromne bele drewna, ładunek wysypał się na drogę, a wszyscy wokół zaczęli umierać? Od tamtej pory zupełnie inaczej postrzegam takie samochody. Teraz autonomiczna ciężarówka T-Log przewożąca drewno ma stać się faktem.
Coraz więcej słyszymy o autonomicznych pojazdach, które mają zaraz zacząć pojawiać się na drogach. Ostatnio pisaliśmy dla was o tym, co dzieje się w Japonii i niewielkich autobusach, które już w niedługim czasie mają wyjechać na tamtejsze ulice. Teraz przyszła pora na znacznie większy kaliber, bo samochód, a raczej jego prototyp, będzie mógł przewozić nie ludzi, a ładunek. I to aż do 16 ton.
Autonomiczna ciężarówka T-Log
Za projekt odpowiada firma Einride, która do tej pory pokazała już dość ciekawy prototyp pojazdu służącego do przewozu towarów. Ich T-pod jest całkowicie zasilany energią, a będzie w stanie przewieźć aż do 20 ton ładunku. Dodajmy do tego, że jest całkowicie pozbawiony kabiny dla kierowcy. Sam T-pod ma dostarczać materiały między Gothenburgiem, a Helsingborgiem, czyli dwoma, szwedzkimi miastami. Teoretycznie, pojazdy mają zacząć dostarczać ładunki już w 2020 roku. To jednak nie koniec pomysłów, które ma Einride
Autonomiczna ciężarówka T-Log została oficjalnie pokazana na targach w Wielkiej Brytanii i podobnie, jak wspomniany wyżej pojazd, ma służyć do transportu. Tylko, że w przeciwieństwie do T-pod, głównym materiałem, który ma być przewożony, będą bale drewna. Dlatego też paka samochodu została specjalnie przystosowana, a sama ciężarówka także ma być znacznie odporniejsza i mocniejsza. W końcu ma pracować na w innych warunkach, niż te miejskie. Mówimy przecież o drogach leśnych, które często są nieutwardzone. Firma używać ma oprogramowania Nvidia pozwalającego na poruszanie się pojazdom w wyznaczonym wcześniej terenie, bez konieczności sterowania nim przez człowieka. Szczególnie, że autonomiczna ciężarówka T-Log nie posiada nawet dla takiego kabiny.
Autonomiczny transport jest bezpieczny?
Takie pytania nasuwają się same. Nie mówimy tutaj przecież o niewielkich autobusach, które zapewne na samym początku swoich jazd po mieście będą poruszały się tragicznie wolno, ale o kilkunastotonowych cegłach. Wprawdzie rozwijana przez nie prędkość też nie będzie ogromna, to zderzenie z czymś takim do przyjemnych należało nie będzie. Istotne jest to, że będzie istniała możliwość zdalnego sterowania ciężarówką przez człowieka, który będzie znajdował się w specjalnie przygotowanym centrum obsługi. Dalej jednak pozostają pytania o bezpieczeństwo. Wypadki się zdarzają, ale skoro Einride dostało już pozwolenia, to muszą być pewni swojego systemu. I lepiej, żeby faktycznie tak było.
T-Log ma mieć zasięg do 200 kilometrów na jednym ładowaniu i to będzie chyba właśnie dobry początek dla autonomicznych pojazdów w ogóle. Taki transport to zazwyczaj długie trasy, które jednak odbywają się w sprawdzonych i w miarę kontrolowanych warunkach (autostrady). Logicznie podchodząc do sprawy, autonomiczne ciężarówki sprawdzą się idealnie i mogą ułatwić ludziom życie. Szczególnie, że mają być ciche i ekologiczne. T-Log wprawdzie będzie miał inne zadania, ale podróż autostradą także może wchodzić w ich zakres. Ceny ciężarówki jeszcze nie znamy, ale tania nie będzie. Jeżeli jednak się sprawdzi, może w przyszłości okazać się o wiele bardziej opłacalna, niż zwykły transport.
Nowe technologie to nasza pasja, a w naszym sklepie, znajdziecie to, co nas fascynuje. Wejdźcie pod ten adres.
Źródło: The Verge / Einride