Amazon Live – telezakupy, ale w Internecie i live
Jak sprzedaje się towary w Internecie? Można atakować klientów przeróżny sposób, ale nic tak dobrze nie działa, jak pokazanie towaru. Istnieje wiele sposobów na to, jak to zrobić, ale taki, na który wpadł Amazon chyba nie jest jednym z nich. Chyba, bo w USA podchodzą do tego inaczej, niż w Europie. Czym jest Amazon Live?
Telezakupy kojarzą się z ludźmi, którzy nie potrafią nic sami zrobić. Wiecie, nie umiecie wbić gwoździa w ścianę, więc kupcie najnowszy super klej, który przykleja się do wszystkiego. Telezakupy były kiedyś wyjątkowo popularne, a zdaje się, że w Stanach Zjednoczonych dalej są, bo trudno inaczej wytłumaczyć decyzję Amazonu o wprowadzeniu nowego kanału komunikacji. To jednocześnie platforma dla sprzedawców, by ci mogli się komunikować ze swoimi klientami.
Amazon Live
Ostatnio pojawiła się nowa funkcjonalność w aplikacji Amazon. To Amazon Live, które jest wprawdzie dostępne także na stronie internetowej, choć ciężko je znaleźć. Widać jednak, że firma celuje głównie w sekcję mobile, co wcale nie jest takie dziwne. To w końcu jeden z prężniej rozwijających się kanałów komunikacji, a Amazon Live wpisuje się w nie idealnie. Czym w ogóle jest wspomniany Live? Czymś, czego się chyba nie spodziewaliśmy.
Amazon Live to bowiem funkcja polegająca na streamingu treści, ale takim, który skierowany jest głównie do kupujących. Firma stworzyła bowiem możliwość prezentowania niektórych produktów w sposób znany z telezakupów. Mamy więc prowadzących, którzy prezentują dany sprzęt czy cokolwiek im wpadnie w ręce, a następnie o nim dyskutują. Amazon Live pozwala także na zadawanie pytań na żywo, co znacznie zmniejsza barierę pomiędzy kupującym, a sprzedającym.
Czy takie rozwiązanie ma sens?
W Internecie jesteśmy non stop bombardowani reklamami. Począwszy od przedmiotów, a skończywszy na usługach. Czasem nie wiadomo, co wybrać, bo wszystko wydaje się idealne. To oczywiście ułuda, a nowa funkcja od Amazon tego nie zmieni. Nie oszukujmy się, to po prostu kolejny kanał mający na celu zwiększenie sprzedaży. Obecnie nie jest jeszcze reklamowany przez samego Amazona, ale z czasem zapewne się to zmieni. Jednak Amazon Live może mieć ciekawe zastosowanie dla konsumentów.
Chodzi o rekomendacje. Jeżeli stream będzie przeprowadzany i dalej będzie można zadawać pytania na żywo, inni użytkownicy mogą w nich zamieszczać swoje opinie na temat produktu. Dobrze wiemy, że system rekomendacji jest jednym z lepszych, jeżeli chodzi o sprzedaż. Szczególnie wtedy, kiedy na danym produkcie się nie znamy. Niewykluczone, że Amazon Live zniknie równie szybko, jak się pojawił. W końcu kiedyś firma już próbowała tego rozwiązania, ale nie udało się nim zainteresować zbyt dużej części konsumentów.
Sam Amazon to potęga, która nie ma sobie równych. Możliwość oglądania streamów z polecanymi produktami może kogoś bawić, ale podejrzewamy, że będą tam one zwyczajnie… wychwalane. Taka platforma nie służy temu, żeby mówić na niej prawdę. To kolejny kanał służący do sprzedawania. Wprawdzie sami dystrybutorzy mogą korzystać z aplikacji, by publikować swoje firmy czy budować relację z klientami, ale tym bardziej nie uwierzymy w to, że będą tam mówili prawdę w 100 procentach. A może po prostu zbyt mało ufamy już w to, co da się zobaczyć w Internecie? Samo Amazon Live nie jest jeszcze dostępne wszędzie i dla każdego, ale jeżeli się przyjmie, to tylko kwestia czasu.
Nowe smartfony, które pozwolą wam kupować przez Internet, znajdziecie w naszym sklepie, wchodząc pod ten adres.
Źródło: TechCrunch / Amazon Live / Engadget