Apple HomePod zdominuje rynek inteligentych głośników. Premiera już w piątek
Zapowiedziany w połowie ubiegłego roku głośnik HomePod od Apple doczeka się oficjalnej premiery już w najbliższy piątek. Wtedy też wystartuje przedsprzedaż największego konkurenta Amazon Echo oraz Google Home. Regularna sprzedaż rozpocznie się 9 lutego.
Inteligentne głośniki będą hitem tego roku — to pewne. Ostatnie dwanaście miesięcy pokazało, że zainteresowanie tego typu urządzeniami jest ogromne. Producenci dostrzegli w tym szansę na zarobek, ale tylko giganci branży posiadają odpowiednie zaplecze pozwalające stworzyć z gadżetu istotną część ekosystemu. Google oraz Amazon wydali już swoje produkty, a w zasadzie linie produktów, dzięki czemu każdy potencjalny klient będzie mógł wybrać skrojony na miarę własnych potrzeb sprzęt. Do gry włącza się teraz Apple, które zgodnie z zapowiedziami z WWDC 2017, wprowadzi do sprzedaży HomePod, czyli własną wizję inteligentnego głośnika. Co ważne — firma podeszła do tematu nieco inaczej niż konkurencja.
HomePod stawia na muzykę
Zanim przejdziemy do szczegółów dotyczących dostępności urządzenia na poszczególnych rynkach, chciałbym zatrzymać się na przeznaczeniu głośnika HomePod. Jako że będzie on zintegrowany z asystentką głosową Siri, logiczna wydaje się współpraca obydwu tworów. Oznacza to, komendy oraz zapytania do Siri będziemy mogli kierować bezpośrednio do inteligentnego głośnika. Nie jest to jednak niczym nowym na rynku IoT, o czym doskonale wie Apple. Dlatego też postanowiono skupić się na jakości dźwięku i integracji z usługą Apple Music.
HomePod is a magical new music experience from Apple. It brings advanced audio technologies like beam-forming tweeters, a high-excursion woofer and automatic spatial awareness, together with the entire Apple Music catalog and the latest Siri intelligence, in a simple, beautiful design that is so much fun to use —powiedział Philip Schiller, starszy wiceprezes Apple ds. globalnego marketingu
HomePod ma być przede wszystkim głośnikiem zapewniającym dostęp do utworów muzycznych. Podejście słuszne i jeśli propozycja Apple faktycznie dostarczy wysokiej jakości dźwięk, który zawstydzi systemu Google Home oraz Amazon Echo, sukces będzie tylko formalnością. Niestety, mówimy o ograniczonym sukcesie, gdyż ceny zaproponowane przez sadowników oraz dostępność urządzenia, nie wyglądają optymistycznie.
Kiedy, gdzie i za jaką cenę?
Przedsprzedaż HomePod ruszy 26 stycznia, czyli już za dwa dni. Oficjalna sprzedaż rozpocznie się dopiero 9 lutego, co nie znaczy, że każdy chętny będzie mógł zamówić i zakup sprzęt. Początkowo dostępność ograniczono do Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii oraz Australii. Wczesną wiosną głośnik pojawi się w sklepach na terenie Francji oraz Niemiec. W kwestii ceny, sprawa nie jest niestety do końca jasna. W USA za HomePod zapłacimy 349 dolarów amerykańskich, w UK 319 funtów, w Australii zaś 499 dolarów australijskich. Niewiadomą jest za to koszt zakupu we Francji oraz Niemczech, ale obstawiałbym wartość 349 euro.
W przeliczeniu na złotówki daje nam to prawie 1 500 PLN, co jak na inteligentny głośnik jest kwotą nader wysoką. Na rynku polskim, urządzenie mogłoby sobie zwyczajnie nie poradzić. Wygląda na to, że Apple zdaje sobie z tego sprawę, gdyż HomePod nie będzie dostępny w polskich sklepach. Nie na początku. Możliwe, że stan ten ulegnie zmianie po wprowadzeniu polskiej lokalizacji usługi Siri, ale na konkretne działania musimy niestety poczekać.
Źródło: Apple