[GDC 2015] Unity 5 – co nas czeka w świecie gier mobilnych?
Producenci urządzeń mobilnych z miesiąca na miesiąc udoskonalają ich konfigurację sprzętową, co pozwala również zwiększyć wydajność oraz jakość oprogramowania dedykowanego tym sprzętom. Naprzeciw wymaganiom rynku postanowiła wyjść firma Unity Technologies.
Korzystając z okazji kolejnej edycji „Game Developers Conference”, zaprezentowała ona kolejną, już piątą edycję swojego autorskiego silnika graficznego „Unity”. Produkcje dedykowane smartfonom i tabletom mają coraz bardziej złożoną mechanikę rozgrywki, a jedynym ograniczeniem dla developerów jest ich wyobraźnia. Tę zależność widać było doskonale podczas tegorocznej konferencji „GDC”. Tytuły mobilne prawie w niczym nie ustępują w tym momencie segmentowi gier przeznaczonych na większe platformy. Fakt ten odzwierciedliła prezentacja nowego silnika dedykowanego urządzeniom mobilnym – „Unity 5”. Przedstawiciele Unity Technologies zaprezentowali wszystkim obecnym w gmachu „Moscone Center” materiał filmowy ukazujący stworzone za jego pomocą gry:
http://www.youtube.com/watch?v=Sxg_m3Qsnik
Firma pochwaliła się, iż piąty Unity Engine pozwala na tworzenie gier na 21 różnych platform (wliczając w to wszystkie ważniejsze konsole), ale i umożliwia prace nad grami przeznaczonymi na platformy WebGL. Jak silnik prezentuje się w tego typu produkcjach możecie sprawdzić, grając w odświeżoną wersję „Republique” studia Camouflaj czy drugą odsłonę „Wasteland”.
http://www.youtube.com/watch?v=nyWLW5-yU2k
Tradycyjnie narzędzie udostępnione zostanie w dwóch wersjach:
- darmowej (Unity 5 Personal Edition) otrzymamy tutaj dokładnie to samo co użytkownicy płatnej wersji; nawet te opcje, które w becie oznaczone były jako płatne. Jedyną rzeczą, której nie uświadczymy, nie wydając na program ani grosza, są aplikacje dodatkowe;
- płatnej (Unity 5 Professional Edition).
Korzystając z płatnego oprogramowania, uszczuplimy nasz budżet o kwotę 75$ miesięcznie lub 1,5 tysiąca dolarów, jeśli ktoś zdecyduje się zainwestować w stałą licencję. Należy zwrócić uwagę, iż wersja darmowa ma pewne ograniczenia. Otrzymają ją wyłącznie Ci developerzy oraz przedsiębiorstwa, których zarobki (lub fundusze, gdy chodzi o produkcje wsparte przez społeczność graczy) nie przekraczają 100 tysięcy dolarów.
Unity 5 to wielki krok dla Unity, który daje twórcom możliwości tworzenia piękniejszych i bardziej skomplikowanych gier dla szerszej publiczności na wielu platformach. Chcemy by każdy miał dostęp do Unity 5 i dlatego zwiększyliśmy wartość naszych wolnych od świadczeń licencji. Unity 5 Professional zaczyna z mocą Unity 5 i dodaje do tego wartościowe narzędzia, takie jak Unity Cloud Build Pro oraz Team License. Unity 5 Personal Edition przeznaczone jest dla początkujących twórców i oferuje te same możliwości silnika i edytora za darmo.
Najnowsza odsłona „Unity”, w porównaniu do swoich poprzedników, wzbogacona została o szereg nowości,. Znajdziemy tutaj między innymi poprawioną animację oraz fizykę dzięki wsparciu technologii PhysX, lepsze udźwiękowienie czy lepsze oświetlenie (przez zastosowanie Enlighten do tworzenia dynamicznych cieni). Korzystając z kolei z funkcji „Unity Cloud Build”, twórcy będą mieli szansę zwiększyć produktywność za sprawą wykorzystania technologii chmury.
http://www.youtube.com/watch?v=i9Oo8t-ieTU
Na scenie obok przedstawicieli Unity Technologies pojawił się Palmer Luckery, założyciel firmy Oculus oraz wynalazca Oculus Rift VR. Poinformował zgromadzonych, iż oba koncerny ściśle ze sobą współpracują, a technologia Oculusa jest w pełni zintegrowana z najnowszą odsłoną silnika „Unity”. Na razie projekt jest jeszcze w powijakach, ale orientacyjnie za około miesiąc mają ruszyć otwarte betatesty.
Źródło: GDC