Operatorzy blokują telefony i mają ku temu powody. Lepiej uważajcie przy zakupie
Plus oraz T-Mobile blokują telefony komórkowe osobom niespłacającym rat za urządzenie. Niestety, jest to problem przede wszystkim dla osób decydujących się na zakup smartfona z rynku wtórnego.
Decydując się na zakup telefonu od operatora komórkowego w popularnym “abonamencie”, mam tak właściwie do wyboru dwa warianty zobowiązania. W pierwszym kwota za smartfon jest integralną częścią miesięcznej opłaty, a co za tym idzie, klient od samego początku jest właścicielem telefonu. Niezależnie od tego, czy wywiązuje się ze zobowiązania względem operatora komórkowego, czy też decyduje się nie “spłacać” telekomu, sprzęt należy do niego. W drugim wariancie urządzenie dobierane jest do abonamentu “na raty”. Te oferty są zdecydowanie atrakcyjniejsze, to też, klienci znacznie częściej wybierają właśnie taką drogę nabycia smartfona oraz usług operatora. Różnica względem opcji numer jeden jest znacząca — smartfon do czasu opłacenia ostatniej raty jest własnością telekomu.
To rodzi pewne problemy, a w zasadzie może rodzić w przypadkach, w których klient nie wywiązuje się ze zobowiązania finansowego.
Blokują telefony dłużników
Wyobraźcie sobie sytuację. Przychodzicie do komisu z telefonami komórkowymi lub decydujecie się na zakup używanego smartfona za pośrednictwem internetu. Oferta wydaje się w porządku, sprzęt nie jest kradziony, co łatwo sprawdzić na komisariacie Policji, dodatkowo jego stan wizualny zachęca. Może to być urządzenie prawie nowe lub jak kto woli “wyjęte z pudełka w celu sprawdzenia działania”. Nabywacie sprzęt i cieszycie się jego funkcjami przez okres kilku lub kilkunastu dni, po którym ten nagle przestaje łączyć się z siecią. Co robicie?
Pierwszą reakcją będzie zapewne próba własnoręcznego poradzenia sobie z problemem, z którym oczywiście nie uda się wam zwyciężyć. Następnie oddacie smartfon na “gwarancję” i tutaj pojawi się problem. Dowiecie się, że na urządzenie nałożono blokadę IMEI, a więc “kaganiec” niepozwalający na zalogowanie się do polskich sieci komórkowych. Najprawdopodobniej sprzęt trafi bezpośrednio do operatora, a wy stracicie swoje pieniądze. Dlaczego?
Zapewne osoba, która zakupiła te urządzenie od operatora w systemie ratalnym przestała spłacać zobowiązanie. Należy przy tym pamiętać, że w takim przypadku urządzenie wraca do prawowitego właściciela, którym jest telekom. Wy możecie dochodzić swoich racji na drodze cywilnoprawnej, czyli w sądzie. To jednak potrwa, a wy zostaniecie w tym czasie bez pomocy. To nie scenariusz programu “Uwaga”, a rzecz, która spotyka ludzi naprawdę często. Problem nie dotyczy jednak wszystkich operatorów, przynajmniej nie oficjalnie.
Na co uważać?
Na chwilę obecną operatorzy blokują telefony tylko w przypadku sieci Plus GSM oraz T-Mobile. Obydwa telekomy odniosły się do sprawy oficjalnie, co jest w mojej ocenie naprawdę uczciwe. Ba — w przypadku pierwszego z wymienionych operatorów jest naprawdę dobrze, gdyż udostępnił on zainteresowanym narzędzie do sprawdzenia tego, czy dany telefon został wzięty na raty.
Samo urządzenie dotknięte blokadą będzie w zasadzie działać, ale wyłącznie jako terminal internetowy. Każda próba połączenia się z jakąkolwiek polską siecią komórkową skończy się fiaskiem. Sama metoda “zabezpieczenia” swoich interesów przez operatorów wydaje się naprawdę skuteczna, ale wiąże się ze sporym ryzykiem dla osób chcących zakupić telefon z rynku wtórnego.
Źródło: T-Mobile, Plus, Twitter
Aja mam jeszcze lepszy torcik-mam umowę na samą kartę(numer). Bez telefonu.
Umowa ” no limit”.
Faktury płacone bieżąco.
Ostatni biling-30 godzin rozmów i 47 godzin internetu.
Rozmawiam z znajomym-atu przerwana rozmowa-próba wybierania bezskuteczna Blokada.
Na czas blokady jadę na starterze play.
Tak wiec jest wyjątkowo.
I takie konsekwencje rodzi “g łupi a” polityka. Kiedyś było prosto i bezproblemowo – kupowałeś telefon i był Twój. Tak naprawdę sieci powinny wziąć odpowiedzialność za bałagan jaki zrobiły.Przez swoją politykę sieci zablokowały i utrudniły zakup wszystkim osobom chcącym nabyć telefon używany . Konsument ma zablokowane swoje prawa i możliwość ich egzekwowania bo sieciom zachciało się tworzenia “nowoczesnych” rozwiązań. Zrobił się totalny bajzel i ktoś za to odpowiada. Może to dobry temat dla urzędu ochrony konsumenta..
Moim zdaniem telefon powinien być dedykowany pod jeden nr czyli powiazany z numerem na który był brany i wtedy gdy do telefonu by została włozona inna karta powinien sie odrazu blokować. W momencie spłaty całęgo telefonu tk zwany łańcuch powinien być usuwany z telefonu ponieważ po spłacie rat telefon prechodzi na osobę która dany tefeon spłacała. przy takim rozwiązaniu mniej by było nie uczciwych sprzedających, a osoba kupująca odrazu by miała świadomość ze telefon był wzięty na raty.
Ktoś kto bierze telefon na raty, niezależnie od abonamentu, powinien mieć zakaz sprzedaży przez okres jego trwania. Proste.
Tak czy inaczej uwazam ze operatorzy poniosa bardzo duze straty jak przed wprowadzeniem blokad imeilowych,wiekszosc ludzi i tak wie o tych blokadach wiec najlepszym wyjsciem byloby przywrocic pierwotny system udzielania abonamentow bez telefonow ,lub inne bardziej wygorowane srodki wiazace umowe.