Orange ukarane za wysłanie SMS-ów bez zgody klientów
Prezes UKE zakończył postępowanie wobec Orange Polska S.A i nałożył na operatora karę finansową wysokości 9,1 mln złotych. Gdyby nie jedna okoliczność łagodząca, kwota byłaby o wiele dotkliwsza dla ukaranej sieci. Tak kończy się wysyłanie “niezamówionych” wiadomości SMS.
Po zgłoszeniu przez jednego z abonentów sieci otrzymania komunikatu SMS-owego o treści marketingowej, ruszyło postępowanie. Na światło dzienne wyszła skala “problemu”. Wspomnianą wiadomość otrzymało aż 3,8 mln klientów Orange. Co ważne, żadna z poszkodowanych osób nie wyraziła zgody na przesyłanie jej treści o charakterze marketingowym. Koniec końców, pomarańczowi za spamowanie skrzynek odbiorczych klientów zostali ukarani… dotkliwie.
Orange zapłaci 9,1 mln złotych kary
SPAM to problem, z którym, zarówno my, jak i instytucje, radzimy sobie coraz lepiej. Istnieją przepisy określające, w jakich sytuacjach i na jakich warunkach operator sieci komórkowej lub inny podmiot może rozsyłać nam informacje handlowe. W myśl prawa telekomunikacyjnego firma musi najpierw uzyskać zgodę klienta na takie działania. Orange takowej zgody nie uzyskało, ale po wypłynięciu sprawy, włodarze sieci zdecydowali o “wypłacie” zadość uczynienia osobom poszkodowanym, które otrzymały od operatora paczki danych do wykorzystania. UKE potraktował to jako czynnik łagodzący, stąd wysokość kary została ustalona na rozsądnym, choć dalej wysokim poziomie.
Poniżej znajdziecie treści wspomnianych SMS-ów:
- Nowy pakiet internetowy 500MB za 5zł na 30 dni jest już dostępny. Aby go włączyć, wyślij SMS o treści NET5 pod numer 260 (20gr) i surfuj więcej niż dotychczas!
- Rewelacyjna wiadomość BEZPŁATNIE zobaczysz gdzie jest TERAZ Bliski. Wyślij sms (0zł) o treści CP na 60504. 14 dni za darmo/ Potem 6,15z VAT tyg/Orange.pl
Źródło: UKE