You are here
Plus ukarany przez UOKiK za „Czasoumilacz” artykuły 

Plus ukarany przez UOKiK za „Czasoumilacz”

UOKiK nałożył na operatora sieci Plus, spółkę Polkomtel karę w wysokości 39,4 mln złotych. Powodem okazało się bezprawne pobieranie opłat za prawnie niezaakceptowane usługi komplementarne. W grę wchodził Czasoumilacz, Gdzie jet Bliski, a także HBO GO.

UOKiK
fot. Pixabay

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów potrafi zadbać o zdrowe relacje na linii klient — sprzedawca/usługodawca. UOKiK stoi na straży uczciwości, kontrolując podmioty, które to audyty w wielu przypadkach kończą się dotkliwymi karami finansowymi. Z takim mamy właśnie do czynienia w przypadku sieci Plus, a konkretnie spółki Polkomtel, której oberwało się za nie do końca uczciwe automatyczne aktywacje niezamawianych przez abonentów usług.

UOKiK nałożył na Plusa prawie 40 mln kary

Kiedy podpisujemy umowę z operatorem, musimy mieć się na baczności. W często zawiłym, sprytnie skręconym tekście, możemy odnaleźć nie tyle drobny druk, co enigmatyczne dla przeciętnego Kowalskiego sformułowania. Na przykład te, którego podpisanie przez nas potwierdza, iż zapoznaliśmy się z wszystkimi dodatkowymi dokumentami związanymi z promocją na abonament.

Sęk w tym, że regulamin jest dostępny „gdzieś na stronie telekomu”. Fakt, możemy poprosić pracownika salonu (pod warunkiem wizyty stacjonarnej) o wydrukowanie i objaśnienie, ale w całym moim życiu nie spotkałem ani jednej takiej osoby. Sam czytam regulaminy, ale czynię to w domowym zaciszu. Podpisywanie umowy w salonie operatora, w pośpiechu i parciu na wynik sprzedawcy — to nie dla mnie. Niemniej, we wspomnianych regulaminach często znajdują się zapisy o tym, że po miesiącu, dwóch lub trzech, operator aktywuje nam usługi dodatkowe. Konkretnie to obciąży nas za korzystanie z nich opłatami, gdyż przez pierwsze miesiące, stanowiły one przedmiot promocji lub okresu próbnego.

Sprytnie, ale nie spodobało się to UOKiK, który przeanalizował sprawę i ukarał Polkomtel kwotą łączną 39 457 264 złotych. W myśl ustaleń kary, po jej uprawomocnieniu, Plus będzie musiał poinformować o tym fakcie w dwóch gazetach ogólnokrajowych, na własnej witrynie oraz w listach do abonentów.

Mam nadzieję, że wskutek działań UOKiK takie praktyki znikną z rynku. Konsumenci muszą mieć zawsze zapewnioną możliwość podjęcia świadomej i swobodnej decyzji, czy chcą korzystać z dodatkowo płatnych usług – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Zakwestionowane usługi

UsługaOpisMiesięczna opłata (zł)
„Czasoumilacz”Możliwość wyboru sygnału, który słyszy osoba oczekująca na połączenie2,09
Serwis WyświetlaczaBezpłatna diagnoza oraz naprawa lub wymiana wyświetlacza4,99
Ochrona InternetuOchrona przed zagrożeniami z sieci, możliwość blokowania stron nieodpowiednich dla dzieci2,99
Gdzie jest bliskiMożliwość lokalizacji bliskich osób poprzez namierzanie ich kary SIM5
Usługa transmisji danych do IPLAMożliwość korzystania z wideo na żądanie w aplikacji IPLA10
Usługa transmisji danych do HBO GO20
Plus Music NewsDostarczanie biuletynu z nowościami muzycznymi19,99
Połączenia bez limitu na numery stacjonarneMożliwość dzwonienia bez ograniczeń na krajowe numery stacjonarne10
Bezpieczny internetTransmisja danych5–20

Źródło: UOKiK

Related posts

Leave a Comment