Plus ukarany przez UOKiK za „Czasoumilacz”
UOKiK nałożył na operatora sieci Plus, spółkę Polkomtel karę w wysokości 39,4 mln złotych. Powodem okazało się bezprawne pobieranie opłat za prawnie niezaakceptowane usługi komplementarne. W grę wchodził Czasoumilacz, Gdzie jet Bliski, a także HBO GO.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów potrafi zadbać o zdrowe relacje na linii klient — sprzedawca/usługodawca. UOKiK stoi na straży uczciwości, kontrolując podmioty, które to audyty w wielu przypadkach kończą się dotkliwymi karami finansowymi. Z takim mamy właśnie do czynienia w przypadku sieci Plus, a konkretnie spółki Polkomtel, której oberwało się za nie do końca uczciwe automatyczne aktywacje niezamawianych przez abonentów usług.
UOKiK nałożył na Plusa prawie 40 mln kary
Kiedy podpisujemy umowę z operatorem, musimy mieć się na baczności. W często zawiłym, sprytnie skręconym tekście, możemy odnaleźć nie tyle drobny druk, co enigmatyczne dla przeciętnego Kowalskiego sformułowania. Na przykład te, którego podpisanie przez nas potwierdza, iż zapoznaliśmy się z wszystkimi dodatkowymi dokumentami związanymi z promocją na abonament.
Sęk w tym, że regulamin jest dostępny „gdzieś na stronie telekomu”. Fakt, możemy poprosić pracownika salonu (pod warunkiem wizyty stacjonarnej) o wydrukowanie i objaśnienie, ale w całym moim życiu nie spotkałem ani jednej takiej osoby. Sam czytam regulaminy, ale czynię to w domowym zaciszu. Podpisywanie umowy w salonie operatora, w pośpiechu i parciu na wynik sprzedawcy — to nie dla mnie. Niemniej, we wspomnianych regulaminach często znajdują się zapisy o tym, że po miesiącu, dwóch lub trzech, operator aktywuje nam usługi dodatkowe. Konkretnie to obciąży nas za korzystanie z nich opłatami, gdyż przez pierwsze miesiące, stanowiły one przedmiot promocji lub okresu próbnego.
Sprytnie, ale nie spodobało się to UOKiK, który przeanalizował sprawę i ukarał Polkomtel kwotą łączną 39 457 264 złotych. W myśl ustaleń kary, po jej uprawomocnieniu, Plus będzie musiał poinformować o tym fakcie w dwóch gazetach ogólnokrajowych, na własnej witrynie oraz w listach do abonentów.
Mam nadzieję, że wskutek działań UOKiK takie praktyki znikną z rynku. Konsumenci muszą mieć zawsze zapewnioną możliwość podjęcia świadomej i swobodnej decyzji, czy chcą korzystać z dodatkowo płatnych usług – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Zakwestionowane usługi
Usługa | Opis | Miesięczna opłata (zł) |
---|---|---|
„Czasoumilacz” | Możliwość wyboru sygnału, który słyszy osoba oczekująca na połączenie | 2,09 |
Serwis Wyświetlacza | Bezpłatna diagnoza oraz naprawa lub wymiana wyświetlacza | 4,99 |
Ochrona Internetu | Ochrona przed zagrożeniami z sieci, możliwość blokowania stron nieodpowiednich dla dzieci | 2,99 |
Gdzie jest bliski | Możliwość lokalizacji bliskich osób poprzez namierzanie ich kary SIM | 5 |
Usługa transmisji danych do IPLA | Możliwość korzystania z wideo na żądanie w aplikacji IPLA | 10 |
Usługa transmisji danych do HBO GO | 20 | |
Plus Music News | Dostarczanie biuletynu z nowościami muzycznymi | 19,99 |
Połączenia bez limitu na numery stacjonarne | Możliwość dzwonienia bez ograniczeń na krajowe numery stacjonarne | 10 |
Bezpieczny internet | Transmisja danych | 5–20 |
Źródło: UOKiK