Reklamy LTE bez limitu wprowadzały błąd. Polsat i Polkomtel zapłacą 40 milionów złotych kary
UOKIK postanowił wziąć pod lupę sprawę reklam Polsatu i Polkomtel, które ewidentnie wprowadzały w błąd przyszłych nabywców (LTE bez limitu). Co ciekawe, w związku z nieuczciwymi praktykami firmy zostały ukarane łączną kwotą wynoszącą 40 milionów złotych.
W ostatnich latach pakiety internetowe dodawane do abonamentu osiągnęły naprawdę imponujące rozmiary. Doszło do tego, że telekomy zaczęły oferować nielimitowane połączenia internetowe, a przynajmniej tak przedstawiały sprawę. Jak było naprawdę? Najlepiej dowodzi tego kara Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożona na Plus GSM (Polkomtel) oraz Cyfrowy Polsat.
LTE bez limitu? Dobre sobie…
Reklamy sieci komórkowej Plus mówiły wprost o tym, że prezentowana oferta dotyczy nielimitowanego dostępu do internetu poprzez technologię dostępową LTE. Zasadniczo nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie zawiły przekaz sugerujący inny niż faktyczny stan rzeczy.
LTE bez limitu tak naprawdę nie istnieje. Zabawne, bo takowe pojawia się w ofercie każdego większego operatora komórkowego. Wszystko rozchodzi się jedna o lejek, czyli znaczący spadek prędkości internetu po przekroczeniu pewnego progu. W przypadku „magicznych” ofert będących przedmiotem wpisu granica oznaczała ok. 100-150 GB danych (w zależności od dostawcy). Po tym okresie prędkość LTE była zmniejszana. Pal licho, jeśli byłoby to nawet 10-krotne obniżenie. Niestety, możemy pomnożyć to o kolejne dziesięć, a co za tym idzie – korzystanie z sieci było zwyczajnie niemożliwe.
Nie trudno zgadnąć, że wielu klientów „łyknęło” haczyk i zdecydowało się na zakup rzeczonej oferty. Następnie pojawiał się zawód. Realne warunki znacząco odbiegały od zapewnień pojawiających się w reklamach, a co za tym idzie – klienci poczuli się oszukani. Istotne jest tutaj to, że nie pozostali oni bierni. Wielokrotne skargi poskutkowały ostrą reakcją UOKiK. Efekt? Plus (Polkomtel) został ukarany kwotą 30,7 milionów złotych.
Oberwało się również Cyfrowemu Polsatowi
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjrzał się też innej reklamie. Tym razem chodziło o SmartDOM. W myśl reklamy, klienci za zestaw Samsung SmartTV, tablet, smartfon telewizję i internet mieli zapłacić jedynie 61 złotych miesięcznie. Oferta nader atrakcyjna i prawdę mówiąc, gdyby istniała stałyby właśnie w gigantycznej kolejce po takową daninę.
Niestety, okazało się, że pakiet owszem kosztował jedyne 61 złotych, ale obejmował tylko internet i telewizję. Różnica spora i nie sposób nie przyznać racji osobom oskarżającym Cyfrowy Polsat.
UOKiK również tutaj postanowił pokazać, że niepoważne traktowanie klientów może być dla usługodawców kosztowne. Tym razem karą okazała się kwota wynosząca 9,7 milionów złotych. W mojej ocenie jest ona zbyt niska i wątpię w to, że wpłynie na kolejne „nieuczciwie” pomysły ukaranego podmiotu.
Wystarczyło reklamować „prawdę”
W całej tej sytuacji zadziwiające jest to, że obydwie oferty, przez które wspomniane firmy zostały ukarane, nie były same w sobie złe. W zasadzie były one całkiem atrakcyjne, nawet po zestawieniu ich z tym, co oferuje konkurencja.
Zakładając, że reklamy pokazywałyby prawdziwy obraz sytuacji, sprzedaż pakietów mogłaby przedstawiać się podobnie do uzyskanych drogą niekoniecznie etyczną. Teraz od przychodów Cyfrowy Polsat oraz Plus (Polkomtel) muszą odliczyć jeszcze kwotę kar. Mówimy tutaj o łącznie 41 milionach polskich złotych.
Pozostaje mieć nadzieję, że decyzje UOKiK przestrzegą inne podmioty przed nieuczciwymi praktykami, na czym finalnie skorzystają także użytkownicy.
Źródło: Twitter, UOKiK