Subskrypcje zamiast jednorazowej opłaty. Apple namawia deweloperów do zmiany
Wolicie ponosić jednorazową opłatę za kupno aplikacji czy preferujecie model, w którym decydujecie się na czasowe subskrypcje? Zastanawialiście się nad tym, która opcja jest korzystniejsza dla twórców, która dla klientów, a którą można nazwać najwygodniejszą? Apple odpowiada na te i inne pytania w specjalnym materiale.
Subskrypcje na korzystanie z aplikacji dla systemów Apple’a wystartowały dwa lata temu, ale do dziś wielu deweloperów nie chce oferować swoich produktów w takiej formie. Popularniejszą opcją jest sprzedaż aplikacji w formie jednorazowej opłaty. Biorąc pod uwagę podejście twórców, Apple postanowiło wyjaśnić, dlaczego usługa abonamentowa jest lepsza, tańsza i efektywniejsza od tradycyjnej formy sprzedaży.
Subskrypcje kontra jednorazowa opłata
Gigant z Cupertino udostępnił wideo, w którym w prosty i przystępny dla każdego sposób tłumaczy wady i zalety obydwu rozwiązań. Choć materiał skierowany jest głównie dla twórców aplikacji, których wręcz zachęca się do nowej (dwuletniej) formy dystrybucji programów, z wiedzy weń zawartej skorzystają także użytkownicy smartfonów.
Zacznijmy od plusów dla konsumentów, którzy, jak sądzę, stanowią liczniejszą od deweloperów grupę naszych czytelników. Otóż subskrypcje pozwalają zakupić aplikację za stosunkowo małe pieniądze, a przynajmniej nieporównywalnie mniejsze od tych, jakie musielibyśmy wyłożyć na “pełny” produkt. Mamy więc możliwość mało kosztownego wejścia w program. Co ważne, często pojawia się także darmowy okres próbny. Kolejną zaletą jest to, że deweloperzy chcący zatrzymać przy sobie klientów, muszą stale udoskonalać swoje aplikacje. W przeciwnym razie niezadowolony klient porzuci opłacane subskrypcje.
Wszystko ma niestety wady. Po pierwsze, sumaryczny koszt użytkowania aplikacji w dłuższym okresie będzie wyższy niż w przypadku jednorazowego zakupu. Druga sprawa to aktualizacje. Wierzcie lub nie, ale gros użytkowników woli korzystać ze sprawdzonej wersji bez przymusu poznawania nowości.
Co z twórcami?
Twórcy skorzystają w zasadzie na dwóch sprawach. Pierwsza to mniejsza prowizja, która w przypadku subskrypcji wynosi jedynie 15 proc. podczas gdy tradycyjna forma oznacza zgodę na 30 proc. prowizję. Druga kwestia to przewidywalność przychodu. Tytułowy model finansowania pozwala w mniejszym lub większym stopniu przewidzieć przychody w kolejnych miesiącach.
Jak widać, dobre strony są tutaj klarowne, zaś minus w postaci konieczności stałego dbania o jakość software’u możemy odbierać na plus. Z aplikacji dla systemu iOS w formie subskrypcji możecie korzystać na iPhone’ach i iPadach zakupionych w naszym sklepie internetowym.
Źródło: developer.Apple