33 miliony kary dla UPC – firmie nakazano zwrócić pieniądze klientom

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył 33 miliony kary dla UPC Polska za to, że firma stosowała niedozwolone według nich praktyki. I choć wyniki nie jest jeszcze prawomocny, a samo UPC będzie się od niego prawdopodobnie odwoływać, to wydaje się, że sprawa jest już przesądzona. Co nie podobało się urzędowi i czy klienci mogą liczyć na zwrot poniesionych kosztów?

33 miliony kary dla UPC
Fot. PixaBay

Korzystając z telewizji i pakietów z poszczególnymi kanałami, często wybierane są one nie pod względem ceny, ale właśnie dlatego, że chce się ten jeden, konkretny program. To zrozumiałe i patrząc na oferty „kablówek”, bierze się to, gdzie wybrany kanał jest i gdzie można zapłacić najmniej. Logiczne, prawda? Jednak UOKiK przyjrzało się z bliska umowom, które UPC zawierało z klientami i dopatrzyły się w nich kilku zapisów, które są niezgodne z prawem.

33 miliony kary dla UPC Polska

O jakie klauzule chodziło konkretnie? UOKiK zwróciło szczególną uwagę na zapisy mówiące o tym, że w ofercie znajdowała się liczba kanałów o konkretnej tematyce, ale już nie konkretne kanały. Innymi słowy, jeden kanał sportowy mógł być zastąpiony innym, a to nie dawało powodów do tego, by zerwać umowę z dostarczycielem bez konieczności ponoszenia kosztów. Kolejnym przykładem jest to, że wyłączanie kanałów nie było podstawą do tego, by uznać zmiany w podpisanej już umowie. Samo UPC zastrzegało także, że w ciągu roku (w przypadku umowy na czas nieokreślony) mogą pojawiać się podwyżki w opłatach na poziomie kilku złotych, bez podania żadnej przyczyny.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta stwierdził także, że wzywanie technika i obciążanie kosztami klientów jest źle opisane, bo nie ma jasnego przekazu na temat tego, kiedy takie wezwanie jest nieuzasadnione. Co oczywiście mogło prowadzić do tego, że klient musiał sam ponosić koszty w wysokości 50 złotych za wizytę technika, jeżeli firma uznała, że była ona niezasadna. To wszystko złożyło się na to, że UOKiK nałożyło33 miliony kary dla UPC Polska. Pieniądze mają być także zwracane konsumentom, którzy mogli doświadczyć którejś z wyżej wymienionych opłat.

To jeszcze nie koniec batalii

33 miliony kary dla UPC Polska to potężny cios, niezależnie od tego, ile firma może zarabiać na dostarczaniu swoich usług do klientów. Decyzja urzędu nie jest jeszcze prawomocna, a jak udało się dowiedzieć Business Insider Polska, firma UPC ma zamiar odwołać się od decyzji UOKiK. Tak napisali do redakcji w przesłanym oświadczeniu:

„Choć doceniamy uwagę, jaką UOKiK przykłada do ochrony konsumentów, stanowczo nie zgadzamy się z interpretacją regulatora, dotyczącą klauzul zakwestionowanych przez Urząd i praktyk spółki, stosowanych od 2015 roku. Uważamy, że taką decyzją UOKiK ogranicza rozwój rynku, innowacje i ofertę dla klientów oraz różnicuje warunki konkurencyjne dla podmiotów na rynku.”

Oczywiście część z tych zapisów jest dyskusyjna, a klienci sami nie czytają umów, które podpisują, ale mimo wszystko, dobrze, że urzędy monitorują takie sprawy. Zobaczymy, jak dla UPC Polska zakończy się ta batalia.

Telewizory i smartfony, znajdziecie w naszym sklepie internetowym, wchodząc pod ten adres.

Źródło: UOKiK / Business Insider Polska / Opracowanie własne

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

3264 More posts in artykuły category
Recommended for you
DOOGEE N20
DOOGEE N20 – jest średnio, ale przynajmniej jest tanio

Wiadomo, że nie każdy musi nosić ze sobą flagowca, by być zadowolonym z działania telefonu....