Microsoft Research tworzy okulary z holograficznym wyświetlaczem

Microsoft Research to dział projektowy giganta z Redmond, który pracuje nad nowym zastosowaniem technologi AR I VR. Uściślając — specjalny zespół tworzy okulary wykorzystujące interfejsy holograficzne. Brzmi jak Sience Fiction, ale uwierzcie, rzeczone rozwiązania są bliżej, niż to się nam wydaje.

Microsoft Research

Microsoft Research stara się stworzyć “kieszonkową” wersję gogli Holo Lens, które mówiąc najprościej — łączą w sobie zalety rzeczywistości wirtualnej oraz świata rozszerzonego. Zastosowań rzeczonej technologii jest bez liku, ale zanim trafi ona do naszych domów, upłynie sporo czasu. Wszystko przez rozmiary sprzętu oraz potrzebne komponenty. A gdyby tak zamknąć Holo Lens w konstrukcji o rozmiarach typowych oprawek okularów? To właśnie próbują zrealizować pracownicy Microsoftu.

Microsoft Research redefiniuje technologię VR

Pamiętacie Google Glas? Miałem okazję kilkukrotnie testować ich możliwości, co zawdzięczam chłopakom z GDG Warszawa. Koncepcja, jak i możliwości okularów, na których zamontowano niewielkich rozmiarów wyświetlacz przemówiła do mnie do tego stopnia, iż zacząłem na wspomniany sprzęt zbierać. Oczywiście w międzyczasie wypadły inne nieprzewidziane wydatki, dlatego też musiałem chwilowo zrezygnować z mojego marzenia. Dziś nie żałuję, gdyż choć pokładałem w Google Glass ogromne nadzieje, firma zdecydowała się projekt uśmiercić. Może nie tyle uśmiercić, co spowolnić i odciąć od rynku komercyjnego. Czy podobnie będzie z produktem Microsoftu? Wątpię, gdyż firma podchodzi do sprawy o wiele rozsądniej.

Zespół Microsoft Research nie zapowiada rychłego pojawienia się okularów w sklepie. W zasadzie sprzęt nie ma nawet nazwy i jest dopiero w fazie projektowania. Twórcy szukają właściwej drogi, mającej zminimalizować wady rozwiązania, czynią z niego przedmiot codziennego użytku. Czuje, że Microsoftowi może się to zwyczajnie udać. Co ciekawe, nie będą to okulary podobne w działaniu do Google Glass. Twórcy postanowili wykorzystać całą powierzchnię szkła (w oprawce) jako wyświetlacz, który zaprezentuje nam dane w formie hologramu.

Na materiałach udostępnionych przez Microsoft Research wygląda to naprawdę interesująco. Oczywiście jest to dopiero pogląd możliwości projektu, jednak już teraz definiuje on na nowo możliwości, jakie płyną z faktu użytkowania technologi rozszerzonej rzeczywistości oraz rzeczywistości wirtualnej. Kiedy okulary, jako przedmiot fizyczny będą spełniały już założenia, które postawili przed nimi projektanci, niezbędne okaże się oprogramowanie. To właśnie soft definiuje to na ile sprzęt jest przydatny i co istotne — dotyczy to niemal każdego segmentu elektroniki użytkowej, sprzętu RTV-AGD oraz motoryzacji.

Co z wadami wzroku?

Przed projektantami pojawiają się pierwsze przeszkody, które są w zasadzie dopiero początkiem tego typu “przygód”. Jednym z problemów jest kwestia osób z wadami wzroku. Jak Microsoft Research zamierza to rozwiązać? W zasadzie koncepcje są dwie — pierwsza zakłada konstrukcję, która “współpracowała” by z dostępnymi na rynku soczewkami kontaktowymi, druga oznaczałaby zamontowanie w samych goglach konkretnych szkieł korekcyjnych. Drugi wariant, choć łatwiejszy w realizacji mógłby okazać się zbyt skomplikowany. Dlaczego? Pomyślcie tylko, ile wariantów tegoż urządzenia należałoby przygotować. Co to oznacza? Znaczny wzrost kosztów produkcyjnych, a w następstwie wzrost finalnej ceny produktu. Chcąc spopularyzować segment VR i AR należy zachować sensowną politykę cenową. Mało który fan elektroniki pokusi się o wydanie grubych tysięcy, na okulary, których los jest niepewny.

Źródło: Microsoft

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

3828 More posts in artykuły category
Recommended for you
cyberprzestępczość
Komputery kwantowe – nadzieja czy zagrożenie cyberbezpieczeństwa?

Wyścig do stworzenia pierwszego powszechnie stosowanego komputera kwantowego trwa - być może wkrótce poznamy producenta,...