You are here
Wyszukiwarkowy gigant podsumował mijający rok artykuły 

Wyszukiwarkowy gigant podsumował mijający rok

Grudzień ma się ku końcowi. W internecie zawrzało od podsumowań. Czy pamiętacie wszystkie trendy obowiązujące w tym roku? Przygotowaliśmy dla Was zestawienie podsumowujące 2014 rok.

Zanim rozpoczniemy, opowiemy Wam o kategoriach, na które gigant z Mountain View podzielił zdobyte informacje. Są to kolejno: „sport”, „nagłówki z gazet”, „znani ludzie”, „nauka i technologia”, „odeszli”, „życie codzienne”, „internet” i „popkultura”. Jeśli jesteście zainteresowani konkretną z nich, ta informacja ułatwi Wam nawigację. Każdą z nich opisujemy bowiem w przedstawionej powyżej kolejności.

W kategorii „sport”, Google odnotowało wzrost liczby fraz związanych z tematami, takimi jak Mistrzostwa Świata FIFA 2014 w Brazylii („najwyższe zwycięstwo podczas mistrzostw świata w piłce nożnej”) czy obecność Shauna White’a (amerykańskiego snowboardzisty znanego jako Latający Pomidor) podczas Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Soczi. Zainteresowani poszukiwali haseł związanych z obecnym królem Europy w piłce nożnej — Realem Madryt, a po wygraniu przez Hamiltona Mistrzostw Świata Formuły 1 wpisywali “lewis hamilton tytuł szlachecki”.

Kategoria “nagłówki z gazet” ukazuje z kolei niepokoje społeczne. Wśród poszukiwanych informacji znajdują się te związane z epidemią eboli oraz zaginięciem samolotu malezyjskich linii lotniczych. Zobaczymy tu też ludzkie dramaty (zatonięcie promu MV Sewol) i toczące się procesy sądowe, jak choćby historia Oscara Pistoriusa. Interesujący był również temat referendum niepodległościowego Szkocji, przyczyny zamieszek w stanie Missouri czy sylwetka Luisa Suáreza po tym, jak ugryzł jednego z zawodników.

Najczęściej wyszukiwane konflikty na Bliskim Wschodzie dotyczyły Izraela, Palestyny, Syrii, Iraku i Sudanu Południowego. Google pisze, że polityczne i humanitarne kryzysy 2014 roku nasunęły wiele pytań. Liczba wyszukiwań fraz „historia Strefy Gazy” i „historia Krymu” wzrosła 14-krotnie.

Kategorię “znani ludzie” zdominowały takie postaci jak Jared Leto oraz Matthew McConaughey, a to za sprawą spektakularnego wkładu w sukces takich filmów jak “Witaj w klubie” i “Interstellar”. Najpopularniejszym sportowcem okazał się James Rodríguez, a odkryciem muzycznym Conchita Wurst.

W dziedzinie najnowszych technologii najczęściej wpisywaliśmy frazy związane z mobilnością. W związku z szybkim rozwojem rynku i premierami nowych produktów najbardziej popularne okazały się smartfony Apple, Samsung oraz Nexus, a także lekkie kamery HD oraz drony dla klientów indywidualnych. Prace naukowców nad alternatywnymi rozwiązaniami informatycznymi przyniosły wzrost wyszukań „komputera kwantowego”. Liczba zapytań o „technologię do noszenia” wzrosła aż trzykrotnie. Prędkość życia daje nam się we znaki — w styczniu najczęściej wyszukiwaliśmy w telefonach opcji „dodaj przypomnienie”.

Nie bez echa przeszły również podboje pozaziemskie. Gdy Europejska Agencja Kosmiczna opublikowała zdjęcie sondy Rosetta zrobione przez lądownika Philae, lliczba zapytań dotyczących „selfie rosetty” drastycznie się zwiększyła.

Dowiedzieliśmy się również, że wielu z nas chce być jak Marty McFly. Marzenia o latającej deskorolce ciągle w nas drzemią. Gigant z Mountain View to potwierdza: hasło „oszukana latająca deskorolka” wyprzedziło hasło „prawdziwa latająca deskorolka” pod względem liczby wyszukiwań po tym, jak prysły nadzieje, gdy w lutym zapowiedziano wprowadzenie produktu na rynek.

Google zanotowało również ludzi, których pamięć wspominaliśmy w 2014 roku. Cytat ze “Stowarzyszenia umarłych poetów” (Carpe diem, chłopcy. Uczyńcie swoje życie wyjątkowym) w wykonaniu Robina Williamsa wyszukiwaliśmy po jego śmierci sześciokrotnie częściej. Pod względem wzrostu popularności w wyszukiwaniach nie dorównał mu w 2014 roku nikt inny — twierdzi Google.

W lutym świat otrzymał smutną nowinę o odejściu Shirley Temple. W tym samym miesiącu pożegnaliśmy aktora i pogromcę duchów, Harolda Ramisa. Dołączyła do nich ikona filmów noir Lauren Bacall, gospodyni programów talk-show Joan Rivers i Maya Angelou, amerykańska pisarka, poetka i aktywistka. Poszukiwaliśmy również muzyki Frankie Knucklesa, Bobbiego Womacka, Pete’a Seegera, a także wspominaliśmy trenera klubu FC Barcelona, Tito Vilanova, projektanta mody Oscara de la Rentę oraz malarza i rzeźbiarza H.R. Gigera.

Kategoria „życie codzienne” przynosi nam refleksję, że Księżyc interesuje nas dwa razy bardziej niż Słońce. Wiąże się z tym poszukiwanie wiedzy na temat Neila Armstronga i 45. rocznicy lądowania na Księżycu misji Apollo. Chcieliśmy również wiedzieć, jak wygląda „pieśń komety” 67P, na której osiadł laownik Philae.

W 2014 roku interesowaliśmy się zdrową żywnością — szczególnie nasionami chia i jagodami goi. Gigant wyszukiwarkowy twierdzi, że Japończycy szukali informacji o kuchni francuskiej częściej od Francuzów, zgłodniali Australijczycy szukali dań argentyńskich częściej niż Argentyńczycy, a uzależnieni od curry Brytyjczycy szukali potraw indyjskich częściej od mieszkańców Indii. Dowiedzieć się też możemy, że rzadziej niż przepisów szukaliśmy restauracji.

W mijającym roku zadawaliśmy sobie dużo pytań. Wyszukiwarka podaje dane, że znacznie częściej od zapytań rozpoczynających się od „kto”, „co”, „dlaczego” i „kiedy” wpisywaliśmy słowo „jak”. Stawialiśmy również na wiedzę o życiu emocjonalnym: pytanie – „czym jest miłość” było pięć razy bardziej popularne od „czym jest nauka”. Całowanie okazało się czynnością nr 1: „jak całować” było ważniejsze nawet niż „jak przetrwać”. Jeśli chodzi o lokalizację, chcieliśmy wiedzieć, gdzie jesteśmy, a także „gdzie jest Soczi”. Pytania egzystencjalne, które nas nurtowały, to „czym jest życie” i „kim jestem”.

W 2014 roku prym wiodły „zabawne koty”, „małe psy”, miniaturowa rasa psów chihuahua oraz olbrzymie koty savannah. Czytaliśmy też o zbłąkanym psie, bohaterskim kocie i pytaliśmy „czy psy śnią”.

W kategorii „internet” szerokim echem odbiła się poświęcona stwardnieniu zanikowemu bocznemu akcja Ice Bucket Challenge. Google zanotowało przy niej ponad 90 mln wyświetleń. Frazy skorelowane z tym tematem to „niepowodzenia ice bucket challenge” oraz “jak zrobić lód”.

Postacią dominującą w internecie był Pharell Williams ze swoim przebojem „Happy”. Interesował nas również sekret jego młodego wyglądu oraz jego kapelusz, który jest projektem Vivienne Westwood z 1982 roku. Słowa „happy” szukaliśmy trzy razy częściej niż słowa „selfie”.

Google podaje też informację, że w 2014 roku użytkownicy szukali „wskazówek dla chłopaków, jak zrobić selfie” i „porad dla facetów, jak zrobić selfie”, ale prawie nigdy „wskazówek dla dziewczyn, jak zrobić selfie”. Szukaliśmy kija do robienia selfie i „selfie małpy”. Karierę robiła również fraza „fotobombing”, co w Polsce można przetłumaczyć jako “mistrz drugiego planu”. Rozsławiła ją postać królowej Elżbiety II na tle zdjęcia dwóch australijskich hokeistek.

Hasło „aplikacja randkowa” pobiło dotychczasowy rekord, a „znaleźć dziewczynę” miało 100 razy więcej wyszukań od „znaleźć chłopaka”. Najbardziej popularnymi serwisami randkowymi okazały się Badoo i Plenty of fish. Furorę zrobił też Tinder oraz frazy „małżeństwo jednopłciowe”, „małżeństwo homoseksualne” i „małżeństwo LGBT”.

Kategoria „popkultura” przynosi nam informację, że najczęściej wyszukiwaną grą roku było Flappy Bird, a liczba zapytań o gry komputerowe z lat 90. podskoczyła 20-krotnie. Popularne były także bransoletki loom band.

Jeśli chodzi o kino, wyszukiwarka dzieli się z nami następującymi wieściami: urzekająca nowa wersja Królowej śniegu jest najlepiej zarabiającym filmem animowanym wszech czasów, a do tego najczęściej wyszukiwanym tytułem w 2014 roku. Postaci związane z dużym ekranem to Matthew McConaughey, Idina Menzel i Jennifer Lawrence, a wśród reżyserów — Woody Allen.

Najbardziej popularnym serialem okazała się „Gra o tron”. Zaraz za nią znajdują się „Żywe trupy”, „Sherlock”, „Orange is The New Black” i „Detektyw”. Królem talk-show okazała się Ellen DeGeneres, a serialową postacią – Jon Snow znany z „Gry o tron”. Najczęściej wyszukiwaną telenowelą była „Avenida brasil” produkcji południowoamerykańskiej.

http://www.youtube.com/watch?v=DVwHCGAr_OE

Jeśli chcecie poznać internetowe trendy 2014 w Polsce, zajrzyjcie do szybkiego podsumowania tutaj.

Źródło Google

Related posts

Leave a Comment