Rola telefonu komórkowego?
Firma badawcza „ARC rynek i Opinia” opublikowała wyniki badania postrzegania roli telefonu komórkowego w życiu Polaków przeprowadzonego na zlecenie „Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji”. Dane, które zostały pozyskane są dość zaskakujące.
Badania ujawniają, iż telefon komórkowy towarzyszy Polakom przy większości sytuacji codziennego życia. Używamy „komórek” niemal przy każdej możliwej sytuacji – często do „zabicia czasu” (w środkach komunikacji, różnego rodzaju poczekalniach czy toalecie), ale też do umilania czasu (rozrywka) lub do pracy.
Mnogość okazji i sytuacji, w których sięgamy po telefon, ma związek z jego wielofunkcyjnością. Obecnie klasyczne formy komunikacji za pomocą rozmów głosowych lub SMS to tylko jedna z wiele funkcji, jakie oferuje telefon komórkowy (a być może często wręcz funkcja poboczna). Warto wskazać, że 80% badanych posiada smartfony, które stały się obecnie wielofunkcyjnymi urządzeniami multimedialnymi nierzadko z parametrami technicznymi dorównującymi dobremu komputerowi. Prawie wszyscy użytkownicy smartfonów korzystają z aplikacji mobilnych, z czego nieco ponad połowa codziennie lub prawie codziennie. Biorąc pod uwagę fakt, iż tradycyjne telefony stopniowo znikają z rynku (producenci wstrzymują produkcję większości tradycyjnych modeli oraz ich rozwój technologiczny), można spodziewać się dalszego wzrostu penetracji smartfonów i, co za tym idzie, jeszcze większej popularyzacji aplikacji mobilnych.
Telefon budzi w nas wiele emocji, z których przeważają emocje pozytywne. Co trzeci badany kojarzy telefon z komfortem i wygodą. Do najczęściej wskazywanych emocji pozytywnych należą również: radość, ekscytacja, entuzjazm, czy też poczucie bezpieczeństwa oraz zadowolenie. Emocje negatywne mają mniejszy udział, a wśród nich respondenci najczęściej wskazywali zdenerwowanie, złość, irytację (19% wskazań). Mamy zatem z telefonem relację jak z dobrym przyjacielem – zbudza w nas pozytywne emocje i jesteśmy szczęśliwi, że go mamy, czasami natomiast zdarza mu się nas zirytować lub zezłościć.
Polacy są bardzo przywiązani do swoich telefonów niezależnie od płci, czy wieku – 2/3 badanych praktycznie zawsze ma telefon przy sobie, blisko połowa respondentów twierdzi, że jest on absolutnie niezbędny w życiu codziennym. Wynika to z szeregu korzyści, jakie telefony zapewniają ich użytkownikom, m in. pozwalają na zaoszczędzenie czasu poprzez substytuowanie różnych innych urządzeń. Dzięki telefonom komórkowym nasze życie stało się zatem łatwiejsze i bardziej komfortowe. Jakkolwiek posiadanie telefonu jest w dzisiejszych czasach raczej koniecznością, to jednak z naszego badania można wywnioskować, że Polacy lubią swoje telefony.
Potwierdzeniem faktu silnego związania badanych z telefonem są również wyniki pytania, w którym badani zostali zapytani, jak by się czuli w sytuacji pozbawienia dostępu do telefonu przez jeden dzień. Mniej niż połowa z nich czułaby się co prawda w miarę normalnie, lecz wśród innych emocji dominują te negatywne (zdenerwowanie, panika, przerażenie). Wynika to z szerokiego spektrum potrzeb zaspokajanych obecnie przez telefon. Pozbawiając kogoś tego urządzenia, odbieramy mu nie tylko możliwość komunikowania się głosowo lub tekstowo z innymi osobami, lecz utrudniamy zaspokojenie wielu innych potrzeb, luźno nawet związanych z podstawową funkcją komunikacyjną telefonu. Poczucie straty wynikające z hipotetycznego pozbawienia kogoś telefonu można wyjaśnić, odwołując się do psychologicznej teorii tzw. deprywacji sensorycznej.
Znaczenie telefonu w życiu rośnie – blisko 3/4 badanych twierdzi, że używa telefonu częściej niż kiedyś i zaspokaja on coraz więcej potrzeb. 2/3 respondentów nosi telefon zawsze przy sobie częściej niż kiedyś, dla 58% badanych telefon zyskał na znaczeniu w ostatnim czasie. Połowa badanych czerpie z korzystania z telefonu coraz więcej radości.
Oprócz potrzeby podstawowej komunikacji (rozmowy i SMSy), telefony w pierwszej kolejności zaspokajają potrzeby związane z pomiarem czasu (zegarek, budzik) czy też liczeniem (kalkulator) oraz robieniem zdjęć i filmów. W bardzo dużym stopniu telefony pomagają w nawigacji czy szukaniu miejsc na mapie, służą do przeglądania Internetu (dostęp do informacji, social media, prognozy pogody czy poczty e-mail) oraz odtwarzania muzyki i filmów.
Telefony mogą zatem zastępować bardzo wiele podstawowych przedmiotów użytkowych, takich jak zegarek, kalkulator, latarka, notes czy mapa, ale również bardziej złożone urządzenia, np. aparat fotograficzny/kamera, odtwarzacz muzyki, czy komputer. Jest to zasługa wysokiej mocy obliczeniowej i zaawansowania technologicznego współczesnych smartfonów oraz rozwoju aplikacji mobilnych, które zawłaszczają sobie kolejne potrzeby zaspokajane dotychczas bez użycia telefonu.
Uzyskane w badaniu wyniki pozwalają stwierdzić, że telefon komórkowy jest nieodłącznym elementem życia Polaków, w zasadzie niezależnie od grupy demograficznej i ten trend będzie się tylko umacniał w przyszłości. Można spodziewać się zwłaszcza dalszej popularyzacji użycia telefonów w takich obszarach jak geolokalizacja, zarządzanie finansami, dostęp do Internetu czy robienie zdjęć/materiałów video.
Większość badanych z entuzjazmem odnosi się do używania telefonów do jeszcze mało dostępnych obecnie funkcji, np. kontaktu z lekarzem, obsługi urządzeń w domu czy e-administracji. Potencjał do zaspokajania przez telefon kolejnych potrzeb życia codziennego, które być może teraz trudno sobie jeszcze wyobrazić, jest więc bardzo duży – w końcu jeszcze 20 lat temu mało kto spodziewał się, że będziemy nosić w kieszeni urządzenia niewiele ustępujące komputerom.
Źródło: Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji, ARC Rynek i Opinia, Smartphone2016.com
________________________________________________
Zapraszamy do naszego e-sklepu, gdzie znajdziecie szeroki wybór produktów w bardzo atrakcyjnych cenach. Polecamy również profil Vip Multimedia na Facebooku.