FTC zastanawia się, jak ukarać Facebooka za naruszenia prywatności użytkowników
Federalna Komisja Handlu (FTC) z USA nie do końca wie, w jaki sposób przeprowadzić ugodę z Facebookiem. Przedmiotem sprawy, jak łatwo zgadnąć, jest bezprawne pozyskanie danych przeszło 87 milionów użytkowników serwisu przez firmę Cambridge Analytica. Na czym zakończy się postępowanie?
Z najnowszego raportu The New York Times wynika, że FTC nie może zdecydować o ostatecznym kształcie kary dla Facebooka za naruszenie prywatności użytkowników serwisu. Szerzej o sprawie związanej z Cambridge Analytica pisaliśmy w październiku ubiegłego roku. Zainteresowanych szczegółami odsyłam do wspomnianego wpisu, teraz skupmy się na kwestii kary, którą Federalna Komisja Handlu zamierza nałożyć na FB.
FTC i ogromna kara dla Zuckerberga
Największą dotychczas karą nałożoną przez FTC była suma 22,5 mln dolarów, którą musiało zapłacić Google. Wedle Raportu Timesa grzywna, którą Komisja miałaby ukarać Facebooka, również byłaby kwotą z „wyższej półki”, choć szczerze wątpię w to, że będzie zbliżona do zasądzonej wobec giganta z Mountain View. Problem w tym, że decydenci nie mogą dojść do porozumienia w sprawie jej dokładnej wysokości.
Przewodniczący Komisji, Joseph Simpson oraz dwóch jej członków są skłonni zatwierdzić wstępny kształt ugody. Jednak pozostałe osoby uważają, że grzywna powinna być dotkliwsza. Głównym punktem sporu jest to, w jakim stopniu Mark Zuckerberg powinien odpowiadać za naruszenia dóbr użytkowników przez Cambridge Analytica.
Jedno jest pewne — Facebook musi liczyć się nieuchronną karą. Naturalnie, w ramach ugody jej wysokość może przyjąć rozsądny, choć dalej wysoki poziom. FB, zdając sobie sprawę ze wspomnianej kwestii, odłożył już 3 miliardy dolarów na poczet kary. Biorąc pod uwagę przychody z ostatniego kwartału wynoszące 15,1 miliarda dolarów, niespecjalnie wpłynie to na kondycję finansową firmy.
Uważacie, że Zuckerberg powinien otrzymać wyższą od odłożonej kwoty karę?
Źródło: TheVerge, The New York Times