Koniec z SMS Premium Rate. Rząd przyjął ustawę
Jesteśmy świadkami ważnych zmian w prawie telekomunikacyjnym. Sejm przyjął właśnie nowelizację przepisów dotyczących ochrony abonentów, która skupia się na kontrowersyjnej kwestii SMS Premium Rate. Co ważne, ustalenia, które opisałem wam przy okazji przyjęcia przepisów przez Radę Ministrów, zostały zachowane. Podsumujmy więc informacje, o których powinniście się dowiedzieć.
Autorem nowelizacji jest Ministerstwo Cyfryzacji, które pragnie, nie tylko zwiększyć świadomość abonentów, ale także zabezpieczyć ich przed ryzykiem związanym z usługą SMS Premium Rate. W mojej ocenie jest to jedna z lepszych decyzji obecnego rządu. Pozostaje mieć nadzieję na to, że nowe przepisy będą sumiennie respektowane przez operatorów sieci komórkowych.
Czym jest SMS Premium Rate?
Wspomniana usługa to tak zwane SMS-y o podwyższonej opłacie, która może wynosić od kilku do kilkudziesięciu złotych. Przeważnie stosuje się ją we wszelkiej maści konkursach, grach telewizyjnych, serwisach ezoterycznych oraz towarzyskich. Więcej o tej sprawie pisałem w materiale o SMS Premium Rate, w którym znajdziecie wypowiedzi osób pracujących w branży. Informacje od środka bywają zaskakujące.
Największym problemem Premium Rate jest brak świadomości abonentów telefonicznych. Osoby korzystające ze wspomnianych serwisów często nie zdają sobie sprawy z wysokich kosztów “zabawy”. Otrzeźwienie przychodzi wraz z rachunkiem, często naprawdę wysokim. Rząd przy pomocy nowelizacji prawa telekomunikacyjnego postanowił rozprawić się z opisywanym zjawiskiem.
Nowelizacja prawa telekomunikacyjnego
Zgodnie z nowymi przepisami, abonent już na etapie podpisywania umowy powinien wybrać próg kwotowy dla usługi SMS Premium Rate. Poza dotychczasowymi 35, 100 oraz 200 złotych, do wybrania będzie również wariant 0 złotych. Jeśli jednak abonent nie zdecyduje się na określenie wspomnianego progu, operator sieci komórkowej z automatu przydzieli mu próg o wysokości 35 złotych. Co stanie się po jego przekroczeniu?
Operator będzie zobowiązany do poinformowania abonenta o przekroczeniu progu, po czym nastąpi automatyczna blokada usługi. Na ten moment, blokady mógł dokonać jedynie właściciel numeru i to na żądanie.
To jednak nie wszystko. W przypadku płatnych SMS-ów przychodzących, czyli tak zwanych list subskrypcyjnych, operator musi poinformować abonenta o fakcie dołączenia do wspomnianej usługi, wraz z wyszczególnieniem przyszłych kosztów.
Jak łatwo się domyślić, przepisy będą regulowane z pomocą narzędzi takich jak blokada numeru dokonującego nadużyć oraz blokada firmy dokonującej nadużyć. To powinno stać się już dawno.
Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji