Strefa Kodowania – nauka programowania (nie tylko) dla najmłodszych
W miniony poniedziałek odwiedziliśmy Centrum Nauki Kopernik, w którym to przy współpracy z Samsungiem zorganizowano specjalne warsztaty programistyczne nazwane „Strefą Kodowania”. Specjalnie dla naszych czytelników sprawdziliśmy co czeka na osoby zainteresowane nauką pisania prostych gier.
Tytułowa Strefa Kodowania powstała we współpracy Centrum Nauki Kopernik i byłego Ministra Administracji Cyfryzacji – Michała Boni, a to wszystko pod czujnym okiem Samsung Electronics Polska. Pomysł okazał się trafiony, gdyż w ciągu pierwszy trzech dni warsztaty odwiedziło około 200 osób.
Czym tak naprawdę jest strefa kodowania?
To miejsce, gdzie każdy chętny, ma okazję zapoznać się z językiem programowania Skratch, który to w banalny sposób uczy nas kodowania obiektowego. Co prawda, kurs skierowany jest dla osób młodszych, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby w warsztatach wzięli udział dorośli.
Przy pomocy wykwalifikowanych instruktorów mamy okazje stworzyć prostą grę lub animacje. Niestety, czas trwania jednej „lekcji” został ograniczony do 30 minut, co jednak nie powinno stanowić dużego problemu. Warsztaty mają na celu jedynie zachęcenie większego grona osób do nauki kodowania. Zastosowany tutaj język programowania pokazuje zasady pisania kodu, przy pomocy prostych „bloków” posiadających swoje funkcje.
Czym jest Scratch?
Jest to bardzo uproszczony język programistyczny, stworzony przez Mitchela Resnick’a. Kodowanie zostało ograniczone do układania odpowiednich „bloków” mających wywołać konkretne działania obiektu. Dzięki obiektowemu programowaniu, podanemu w niezwykle przystępny sposób, każdy zainteresowany będzie mógł zrozumieć podstawy działania algorytmów odpowiadających za działanie otaczających nas urządzeń.
Jednym zdaniem – jest to język, który w dużej mierze ma za zadanie przekonać nas do dalszej nauki kodowania.
http://www.youtube.com/watch?v=l5IbKHq1-DU
Czy warto?
Odpowiedź jest oczywista – warto. Nawet, jeśli ów wiedza nie wywoła u nas nagłej chęci pogłębiania znajomości kodowania, to zrozumienie podstaw działania gier czy urządzeń elektronicznych może okazać się przydatna. Poza tym jest to świetna zabawa rozwijająca zdolności analitycznego myślenia młodych osób.
„Programowanie językiem przyszłości” – wielokrotnie spotykałem się z tym stwierdzeniem i muszę przyznać, że jest to ziarenko prawdy. W zachodnich krajach, nawet w programie szkoły podstawowej, znajduje się nauka kodowania. Wszechobecna technologia coraz śmielej wkracza w kolejne aspekty naszego życia i możliwość zrozumienia praw nią rządzących będzie jak najbardziej przydatną umiejętnością.
Po więcej informacji odsyłamy na stronę projektu mistrzowiekodowania.pl oraz na witrynę Centrum Nauki Kopernik.