Użytkownicy TikTok – kim są i dlaczego korzystają z aplikacji?
Chyba każdy z nas gdzieś podskórnie marzy o tym, żeby zostać gwiazdą. Filmową, muzyczną czy jakąkolwiek. Wiadomo, sława i pieniądze za nią idące od zawsze pociągały ludzi. Obecnie zdaje się, że dziś taka możliwość jest o wiele łatwiejsza. Świadczą o tym np. wyniki badania, które pokazują kim są użytkownicy TikTok.
TikTok to dość młoda platforma, której starci użytkownicy mogą nie rozumieć. Co więcej, mogą nawet nie wiedzieć o jej istnieniu. Jest już jednak na tyle popularna, że jej użytkownicy zapraszani są na kanapy do telewizji śniadaniowych. Aplikacja zdecydowanie jest fenomenem i to nie tylko w naszym kraju, ale wszędzie tam, gdzie jest dostępna. Świadczy o tym chociażby fakt, że liczba użytkowników przekroczyła na świecie ponad 500 milionów. Polska zdaje się nie odbiegać o tego, co dzieje się na innych rynkach, a sam TikTok powoli wyrasta na poważnego konkurenta Snapchata.
Użytkownicy TikTok
Kim więc są polscy użytkownicy TikTok? To sprawdziła agencja GetHero, która przeprowadziła badania w grudniu zeszłego roku. Trwały może one krótko, bo zamknięto się w zaledwie sześciu dniach, a próba ograniczona została do 3811 fanów, ale zdaje się, że wyniki są więcej, niż miarodajne. Potwierdzają też tezę o tym, że użytkownicy TikTok mogą marzyć o wielkiej, światowej karierze na rynku muzycznym. Użytkownicy TikTok odpowiadali na szereg pytań, a wśród nich znalazły się te o zainteresowania czy czas spędzany w aplikacji.
Najliczniejszą grupą osób, która wzięła udział w badaniu były osoby w wieku pomiędzy 13 a 15 lat. Tak naprawdę to właśnie ta grupa wiekowa stanowi większość, jeżeli chodzi o korzystanie z aplikacji, bo jest to aż prawie dwie trzecie. Kolejną, ale oczywiście już mniej liczną grupą są użytkownicy w wieku poniżej 13 lat (18 procent) oraz w wieku 16-18 lat (15 procent). Dlaczego młodzi ludzie tak często sięgają po aplikację? To wyjaśnił prezes agencji GetHero, czyli Tobiasz Wybraniec.
„Dla młodych ludzi TikTok jest naturalnym środowiskiem. Wychowali się w dobie internetu, kulturze selfie i dzielenia się ciekawymi momentami z życia w sieci. Platformy z krótkim video pojawiały się już wcześniej – na przykład Vine. Przewaga TikTok wynika z zaangażowanej społeczności, która już teraz liczy ponad pół miliarda osób, oraz idealnego dostosowania treści do potrzeb i zainteresowań grupy docelowej.”
Tworzenie czy oglądanie?
Zasięgi w aplikacji są ogromne, a młodzi ludzie nie boją się z nich korzystać. W końcu po to zakładają tam konta i tworzą własne treści. Robi się je banalnie prosto, a wyniki mogą przechodzić najśmielsze oczekiwania. W jakimś stopniu musi to uzależniać oraz sprawiać, że widmo sukcesu samo się pojawia. To czy on nadejdzie albo w jakim stopniu, to już zupełnie inna kwestia. 70 procent z użytkowników tworzy własne materiały, a to bardzo dobry wynik, który świadczy o tym, jak angażująca jest to aplikacja. Ten mechanizm tłumaczy Magdalena Bliźniak, która jest ekspertem od TikTom w agencji GetHero.
„Użytkownicy nie tylko oglądają, ale też sami tworzą. To daje niespotykane w innych aplikacjach wykorzystujących wideo możliwości kreowania viralowych akcji i angażowania użytkowników do działań. Większość kampanii prowadzonych na TikTok wykorzystuje właśnie tę funkcjonalność. Jeśli akcja jest ciekawa i biorą w niej udział lubiani i popularni influencerzy, to użytkownicy sami chętnie tworzą filmy inspirowane kampanią i wykorzystujące promowane ha sztagi.”
Kim jesteś użytkowniku TikTok?
Wiemy już ile lat mają użytkownicy TikTok. Teraz możemy do tego dodać informację, że to głównie kobiety. 34 procent z użytkowników odwiedza aplikację ponad 10 razy dziennie! A jedna czwarta do 5 razy. Fenomenalne wyniki, których może pozazdrościć firmie niejeden twórca aplikacji. Większość użytkowników spędza na platformie dziennie od 10 do 30 minut (37 procent) lub od 30 do 60 minut (33 procent).
Interesujące jest również to, że 41 procent z użytkowników TikTok pochodzi z miejscowości do 10 tysięcy mieszkańców. Najmniej jest ich w dużych miastach liczących powyżej 500 tysięcy mieszkańców, bo zaledwie około 10 procent. Widać więc, że marzenia o sławie są mocniejsze u osób, które mają teoretycznie mniejsze możliwości dostępu do kultury. Jednak obecnie żyjemy w tak pięknych czasach, że wystarczy smartfon z dostępem do Internetu, a każdy może stać się gwiazdą. Widać, że TikTok takie marzenia czasem spełnia.
Smartfony, które pozwolą wam zostać gwiazdą Internetu, znajdziecie w naszym sklepie internetowym, wchodząc pod ten adres.
Źródło: GetHero