20 lat telefonii komórkowej w Polsce – co jeszcze przed nami?

We wrześniu tego roku minęło 20 lat od momentu wprowadzenia na polski rynek telefonii mobilnej. Raport „Technologie mobilne w nowoczesnej Polsce – odpowiedzialny rozwój i równe szanse” przeprowadzony przez firmę badawczą „ARC Rynek i Opinia” na zlecenie „Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji” (PIIT) ujawnia, jaką drogę przebyła technologia mobilna oraz przybliża rozwiązania, do których będzie należeć przyszłość. Na pewno wśród nich nie zabraknie SMS-ów, ponieważ aż 86% uczestników badania zadeklarowało, że będzie korzystało z tej funkcjonalności częściej niż teraz.

Telefonia w Polsce Slide

Wszyscy doskonale zdają sobie sprawę z tego, jak bardzo zmieniło się nasze życie za sprawą technologii mobilnej. 11 lat upłynęło od czasu wprowadzenia standardu GSM (1996) do momentu, w którym na jednego mieszkańca Polski przypadała jedna karta SIM (2007). W tym samym roku na światowy rynek szumnie wkroczyła się pierwsza generacja „iPhone’a”, a rok później zadebiutował system „Android”. Przed rokiem 1999 telefon komórkowy oferował wyłącznie połączenia głosowe i przesyłanie SMS-ów. Dzisiaj telefonia mobilna zapewnia w każdej chwili dostęp do poczty elektronicznej, rozmów wideo, bieżących informacji z całego świata czy usług takich jak zakupy e-comerce i płatności mobilnych.

Badanie „Technologie mobilne w nowoczesnej Polsce – odpowiedzialny rozwój i równe szanse” ujawniło interesujące zależności. Otóż Polacy są bardzo silnie związani ze swoimi telefonami. Niektórzy użytkownicy pozbawieni dostępu do tego urządzenia mogą odczuwać niepokój, panikę, a nawet przerażenie. Dzisiaj smartfony zapewniają nie tylko podstawowe funkcje komunikacyjne takie jak rozmowy i SMS-y, ale również oferują dostęp do szeregu serwisów użytkowych i rozrywkowych, które cieszą się rosnącym zainteresowaniem.

Telefonia w Polsce Screen

­Przez 20 lat obecności technologii mobilnej GSM na polskim rynku, bardzo zmienił  się sposób, w jaki wykorzystujemy nasze telefony. Używamy ich znacznie częściej niż kiedyś i na znacznie szerszą skalę. Badanie przeprowadzone na zlecenie „PIIT” pokazuje, że Polacy są niezwykle mocno przywiązani do swoich telefonów niezależnie od płci oraz wieku. Aż 2/3 badanych deklaruje, że zawsze ma telefon przy sobie, a zdaniem prawie połowy ankietowanych jest wręcz niezbędny w życiu codziennym. Przekłada się to na siłę SMS-ów, które trafiają bezpośrednio na urządzenie, z którym jego posiadacze się prawie nie rozstają. Z innych badań rynkowych wynika również, że wiadomości tekstowe są odczytywane znacznie szybciej, niż np. e-maile.  Poza tym powiadomienia SMS świetnie sprawdzają się w przypadku zagrożenia lub w sytuacji kryzysowej i są coraz chętniej wykorzystywane przez urzędy do komunikacji z mieszkańcami. Warto jednak pamiętać, że mobile to jedna z najdynamiczniej rozwijających się technologii na rynku. Dzięki telekomunikacji dynamicznie rozwijać się będą takie dziedziny jak telemedycyna, elektromobilność czy przemysł obronny. Karty SIM znajdą zastosowanie praktycznie w każdej gałęzi gospodarki. Nic nie wskazuje jednak, aby nowoczesne technologie wyparły SMS-y, ponieważ aż 86% respondentów wskazało, że w przyszłości będzie korzystało z tej funkcjonalności częściej niż teraz – powiedział Marcin Papiński, Dyrektor ds. Rozwoju w firmie „Infobip”.

Z badania przeprowadzonego przez „ARC Rynek i Opinia” wynika, że do 2020 roku 50% obywateli i aż 95% firm, sprawy urzędowe załatwiać będzie online, a 85% transakcji w Polsce ma się odbywać bez udziału gotówki, co wymaga rozwoju płatności mobilnych. W ciągu najbliższych 5 lat 72% rodzimych firm osiągnie wysoki poziom nasycenia technologiami cyfrowymi, co pozwoli im obniżyć koszty działalności. Bardzo dynamicznie rozwijać będzie się tzw. „Internet Rzeczy”, czyli wymiana danych między urządzeniami na skalę przemysłową. Równocześnie z nim rośnie rynek mobilnej komunikacji między urządzeniami (M2M). Eksperci oceniają, że jego wartość będzie zwiększać się każdego roku o 20-25%. Szacuje się, że na polskim rynku już teraz aktywnych jest ok. 2,5 mln kart SIM M2M.

Telefonia w Polsce Screen 1

Najczęstsze zastosowania M2M obejmują usługi związane z bezpieczeństwem fizycznym, medycyną bądź ratownictwem medycznym, a także sterowaniem procesami przemysłowymi lub biznesowymi. Technologie telekomunikacyjne są stosowane między innymi w pojazdach – samochodach osobowych czy pojazdach komunikacji miejskiej, gdzie mechanizm M2M pozwala identyfikować pojazdy, wzajemnie unikając kolizji. Karty SIM zapewniają także transfer danych pomiędzy terminalami płatniczymi czy urządzeniami medycznymi.

Przebyliśmy długą drogę od 1999 roku, gdy telefon służył jedynie do rozmów i wysyłania krótkich wiadomości tekstowych. Obecnie mówi się o rewolucji mobilnej, jednak patrząc na skalę zastosowań już wprowadzonych i tych planowanych, można odnieść wrażenie, że prawdziwa rewolucja dopiero przed nami.

Źródło: Informacja prasowa, Ciphr.com, Techreviewer.co.uk, businesstoday.co.ke

________________________________________________

Zapraszamy do naszego e-sklepu, gdzie znajdziecie szeroki wybór produktów w bardzo atrakcyjnych cenach. Polecamy również profil Vip Multimedia na Facebooku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

3828 More posts in artykuły category
Recommended for you
cyberprzestępczość
Komputery kwantowe – nadzieja czy zagrożenie cyberbezpieczeństwa?

Wyścig do stworzenia pierwszego powszechnie stosowanego komputera kwantowego trwa - być może wkrótce poznamy producenta,...