Czy walka z reklamami w Internecie ma sens?

Facebook rozpoczyna walkę z programami uniemożliwiającymi wyświetlanie reklam. Lider mediów społecznościowych znalazł sposób na obejście blokad. To kolejny sojusznik w walce o swobodę reklam w sieci. Jaki los czeka popularne ad-bloki? 

facebook-cookies

 

Z ubiegłorocznego raportu gemiusAdMonitor wynika, że spośród 12 badanych krajów najczęściej w reklamy klikają internauci z… Polski. Współczynnik kilkalności reklam dla naszego kraju wynosi 0,68%. To o 0,20% więcej niż w Bułgarii i Słowenii, które znalazły się na drugim miejscu rankingu. Dla porównania, obecnie średnie wartości wskaźnika oscylują w granicach 0,2-0,3%.

Z pozoru wydawać  by się mogło, że reklamy nas interesują i stosunkowo chętnie w  klikamy. Jednak po uważniejszym zapoznaniu się z raportem można zauważyć, że:

„W Polsce najwyższy wskaźnik klikalności (CTR – 4,1 proc.) odnotowano dla reklam w formacie interstitial, czyli takich, które są całostronicowymi reklamami wyświetlanymi zanim użytkownik dotrze do wybranego adresu strony internetowej.”

 

Nie trudno więc wysnuć wniosek, że tak wysoki CTR może być wynikiem przypadkowych kliknięć, które są niemal pewne w przypadku materiałów o takiej powierzchni.

Rosnąca liczba internautów korzystających z ad-bloków z ogromną siłą uderzyła w wydawców internetowych. Według ubiegłorocznego raportu Adobe i PageFair, wydawcy i reklamodawcy stracili prawie 22 mld dolarów. Nic więc dziwnego, że próby zmuszenia użytkownika do wyświetlenia reklam są coraz przebieglejsze.

Sposobów na ominięcie blokad jest kilka. Jak na ten moment największą popularnością cieszą się komunikaty proszące internautę o wyłączenie ad-bloka. Innym, bardziej ekstremalnym wyjściem jest całkowite zablokowanie dostępu do treści.

Podczas gdy Google po cichu dogadywał się z twórcą AdBlock Plus, twórcy Opery pracowali nad wbudowaniem w samą przeglądarkę funkcji blokowania reklam. Jak sami przekonują na swoim blogu, blokowanie reklam może zwiększyć szybkość działania stron nawet o 90%. Wygląda więc na to, że przeciwnicy nachalnego marketingu zyskali dużego sojusznika. Facebook z kolei postanowił obejść blokady wyświetlając reklamy na tablicy z aktualnościami. Jednocześnie użytkownicy mają mieć możliwość decydowania o rodzaju wyświetlanej treści. 

opera-for-windows-mac-with-ad-blocker

 

Przełomem w walce o swobodę wyświetlania reklam może okazać się pojawienie się na rynku technologii UnBlock. Głównym celem dzieła Cloud Technologies ma być unieszkodliwienie wtyczek blokujących i przywrócenie widoczności reklam. Twórcy systemu jednocześnie podkreślają, że zachęcają wydawców do stosowania spersonalizowanych reklam. W teorii takie działanie pozwala na zmaksymalizowanie zysków, przy jednoczesnym zmniejszeniu inwazyjności materiałów reklamowych.

Ciężko jednak oprzeć się wrażeniu, że takie rozwiązanie mocno zaboli internautów. Nie od dziś wiadomo, że dla wielu wydawców i reklamodawców „umiar” to pojęcie abstrakcyjne.

Wszędobylskie, pstrokate potworki na pół ekranu. Automatycznie odtwarzające się, rozwrzeszczane filmiki. Multimedialne molochy rozciągające się na cały ekran i bawiący się w „kotka i myszkę” przycisk „zamknij”. To wszystko już teraz można zobaczyć na większości stron internetowych. Jest to też główny powód, dla którego internauci sięgają po AdBlocka, czy równie popularnego uBlocka. Nie ma więc gwarancji, że nawet po zastosowaniu spersonalizowanych reklam, wydawcy ograniczą się do kilku nieinwazyjnych bannerów. Nikt nie ma pewności czy ponownie nie staniemy się ofiarami reklamowych wynaturzeń. Tym razem jednak mogą to być wynaturzenia stworzone specjalnie pod nasze upodobania.

adblock-download-homapage

Personalizacja reklam jest pomysłem nie mniej kontrowersyjnym. Metoda ta opiera się na zbieraniu informacji na temat naszej lokalizacji, odwiedzanych stron, czy plików cookie zapisanych w przeglądarce. Trudno więc nie poczuć się nieswojo, kiedy oglądany w sklepie internetowym telefon zaczyna nas prześladować na niemalże każdej odwiedzonej stronie. Dotychczasowe metody wydawców póki co zdają się przerastać słynnego AdBlocka.

Rodzi się więc pytanie jak poradzą sobie z nimi ad-bloki. Czy wieszczony przez wielu koniec blokerów reklamowych jest faktycznie tak blisko? Sposobem na UnBlocka może być zmiana zasady działania tego typu programów. Nie będzie to jednak odpowiedź natychmiastowa. Przeciwnikom reklam pozostaje uzbroić się w cierpliwość i czekać na to, co przyniosą nadchodzące miesiące. 

_______________________________________________

Zapraszamy do naszego e-sklepu, gdzie znajdziecie szeroki wybór produktów w bardzo atrakcyjnych cenach. Polecamy również profil Vip Multimedia na Facebooku.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

6479 More posts in News category
Recommended for you
cyberprzestępczość
Komputery kwantowe – nadzieja czy zagrożenie cyberbezpieczeństwa?

Wyścig do stworzenia pierwszego powszechnie stosowanego komputera kwantowego trwa - być może wkrótce poznamy producenta,...