Kholat, debiutancki projekt studia IMGN.PRO, doczekał się premiery
W środę na polskim rynku ukazała się gra „Kholat” – debiutancka produkcja eksploracyjna z elementami horroru polskiego studia deweloperskiego z Bielska-Białej, „IMGN.PRO”. Dzień wcześniej miała miejsce premiera na światowym rynku.
Główny nacisk położono tutaj na swobodną eksplorację świata wykreowanego przy pomocy silnika graficznego „Unreal Engine 4”. Grę muzycznie zilustrował Arkadiusz Reikowski. Inspiracją do powstania gry była historia grupy dziewięciu rosyjskich studentów, którzy w trakcie wyprawy na górę Otorten zginęli w niewyjaśnionych okolicznościach.
Poniżej możecie się zapoznać z premierowym zwiastunem gry, na temat którego zdecydował się trochę powiedzieć Łukasz Kubiak, przedstawiciel „IMGN.PRO”:
http://www.youtube.com/watch?v=Xhrn97nvIxA
Zwiastun, który publikujemy, stanowi podsumowanie naszej dobiegającej właśnie końca półtorarocznej pracy nad Kholat. Przez ten czas tytuł przebył drogę od ambitnego pomysłu, kiełkującego w naszych głowach, do gotowej gry (oferującej kilka godzin gameplay’u i otwarty świat), w której narratorami są czołowi polscy oraz światowi aktorzy. Jedna rzecz jednak nie zmieniła się od samego początku – Kholat jest grą, która nie podąża za mainstream’owymi zasadami game designu, lecz stara się wytyczać własne, bazujące na wyobraźni i inteligencji gracza.
W tym miejscu należy pochwalić twórców, gdyż gwiazdy, jakie udało im się zaangażować do produkcji, są doprawdy światowego formatu. Wystarczy chociażby wspomnieć o Mary Elizabeth McGlynn, która użyczyła swojego głosu na potrzeby ścieżki dźwiękowej. Wokalistka znana przede wszystkim z soundtracków do serii gier z gatunku survival horror – „Silent Hill”, zaśpiewała w jednym z kilkunastu utworów, które usłyszeć możemy w grze. Fragment nagrania poniżej:
http://www.youtube.com/watch?v=QbUEgOf8ob0
Mary Elizabeth McGlynn od razu przyszła nam na myśl, gdy zaczęliśmy poszukiwania głosu pasującego do klimatu ścieżki dźwiękowej Kholat. Artystka zgodziła się nawiązać z nami współpracę, której rezultaty już na samym początku nagrań zabrzmiały tak, jak to sobie wymarzyliśmy (…) Satysfakcja płynąca z tej kooperacji ma dla mnie również osobisty wymiar – to niesamowite uczucie słyszeć głos McGlynn w swojej własnej grze, będąc jednocześnie oddanym fanem serii Silent Hill.
Inną zagraniczną osobistością, której uświadczymy w grze, jest brytyjski aktor Sean Bean, szerzej kojarzony z postaciami Boromira we „Władcy Pierścieni” czy Neda Starka w „Grze o Tron”, odpowiadający w produkcji za narrację.
„Kholat” dostępny jest oczywiście również w polskiej wersji językowej. Do współpracy zaproszono Andrzeja Chyrę („Dług”, „Komornik”, „Wszyscy jesteśmy Chrystusami”), wcielającego się w rolę głównego narratora – tajemniczego Antona, którym w brytyjskiej wersji językowej jest właśnie Bean. Oprócz Chyry grę udźwiękowią między innymi Mirosław Zbrojewicz, który użyczył swojego głosu postaci agenta Witalija Grazeniuka, Miłogost Reczek oraz Justyna Wasilewska.
Jako polskie studio postawiliśmy sobie za punkt honoru przygotowanie rodzimej lokalizacji Kholat, bez względu na zaangażowane środki i poniesione koszty. Angielska wersja, w której wziął udział sam Sean Bean podniosła poprzeczkę bardzo wysoko i od razu założyliśmy, że do głównej roli szukamy pierwszoligowego aktora. Chcieliśmy jednocześnie uniknąć wykorzystywania głosu, który często pojawia się w voice-overach gier. W tej sytuacji Andrzej Chyra okazał się idealnym wyborem, wnoszącym powiew świeżości i najwyższy aktorski kunszt. Na podstawie efektów sesji nagraniowej mogę śmiało stwierdzić, że polski narrator w Kholat to naprawdę mocny punkt gry, który utrzymuje poziom swojego brytyjskiego pierwowzoru.
Twórcy zapowiedzieli, iż po premierze zamierzają w dalszym ciągu wspierać grę i wprowadzać nowe elementy do rozgrywki. W przygotowaniu jest już pierwsza łatka, która powinna wyeliminować zauważone do tej pory błędy. W przypadku gdyby „Kholat” okazał się sukcesem finansowym, mają pojawić się wersje na inne platformy oraz dodatkowa treść fabularna. Na ten moment tytuł ukazał się tylko na PC. Użytkownicy urządzeń firmy „Apple” na ten moment zostali pozbawieni swojej wersji, gdyż ta zaliczy drobne opóźnienie. „IMGN.PRO” zaistniałą sytuację tłumaczy problemami z optymalizacją i chce niedogodność wyeliminować zanim tytuł trafi do konsumentów.
Edycję cyfrową zakupić można na platformie „Steam” oraz innych serwisach oferujących dystrybucję cyfrową. Na rynkach: belgijskim, brytyjskim, czeskim, duńskim, francuskim, hiszpańskim, norweskim, rosyjskim, słowackim, szwedzkim oraz węgierskim będzie można zakupić wydanie pudełkowe gry. Polski dystrybutor, którym zostało „CDP.pl”, również przygotował edycję pudełkową, w której oprócz samej płyty z grą znajdziemy:
- komiks;
- plakat;
- przypinkę;
- ścieżkę dźwiękową na płycie CD.
Warto nadmienić, iż „Świat Wiedzy” (najchętniej kupowany magazyn popularnonaukowy w Polsce) oraz „PIXEL” (magazyn o kulturze gier wideo) zostały patronami medialnymi polskiej produkcji.
W niedługim czasie na portalu „VIP Multimedia” pojawi się recenzja gry „Kholat”. Zachęcamy do śledzenia naszego serwisu!
Źródło: IMGN.PRO
_____________________________________________________
W naszym e-Sklepie znajdziecie bogatą ofertę gier wideo. Serdecznie zapraszamy.
Na portalu Life4Style.pl zapoznać się możecie z wywiadem, w którym Andrzej Chyra opowiada o tegorocznej edycji „Malta Festival Poznań”.