Amazon Go, czyli sklep bez kas i kolejek

Testowany od grudnia 2016 roku sklep Amazon Go został oficjalnie otwarty dla wszystkich klientów. Nie jest to kolejny “inteligentny” supermarket, a naszpikowany nowymi technologiami punkt, w którym nie uświadczymy kolejek do kas. W zasadzie nie zobaczymy tak również samych kas. Jak więc dokonać w nim zakupów? Wyjaśniamy.

Amazon Go

Technologia, uczenie maszynowe, inteligentne systemy automatyzujące codzienne czynności — wszystko to sprawia, że żyje nam się wygodniej. Choć zdobycze techniki mogą wydawać się dziś dla wielu nie do końca potrzebne, za dekadę będziemy traktować je, jak dziś, auta, smartfony czy telewizory. Rozwój jest nie do zahamowania, co mnie akurat cieszy. Zwłaszcza że zmiany mają zajść również w kwestii sklepów stacjonarnych z żywnością, które odwiedzamy co dzień. Wyobraźcie sobie, że wchodzicie do sklepu jak gdyby nigdy nic, wkładacie zakupy do torby i wychodzicie. Z waszego konta zostanie automatycznie pobrana należna kwota. Marzenie? Niekoniecznie. W Amazon Go jest to już możliwe.

Amazon Go otwarty dla wszystkich

Pod koniec 2016 roku Amazon otworzył pierwszy sklep w pełni bezobsługowy. Amazon Go, bo tak nazwano miejsce, mogli odwiedzać jedynie pracownicy firmy, którzy testowali na sobie nowość. Dzięki materiałowi BBC mogliśmy dowiedzieć się tego, że nie jest to usługa idealna i do pełni szczęścia brakuje przede wszystkim dokładności. Zanim zajmiemy się wadami, opiszmy pokrótce sam proces dokonywania zakupów.

Na początek musimy zainstalować aplikację Amazon Go (dla Androida lub iOS), po której krótkim skonfigurowaniu możemy udać się do tytułowego sklepu. Wchodząc, należy zeskanować specjalny kod QR potwierdzający rozpoczęcie procesu zakupów. Następnie wybieramy produkty, które nas interesują i zdejmujemy je z półek, wkładając do torby. Kiedy w naszym pakunku znajdą się wszystkie pożądane przez nas produkty, możemy opuścić sklep. Po wyjściu, z naszego konta zniknie kwota rachunku za dokonane zakupy. Genialne w swojej prostocie, choć nie do końca idealne, o czym za moment.

Aplikacja Amazon Go nie jest tylko łącznikiem pomiędzy sklepem, użytkownikiem i kontem bankowym. Z poziomu programu sprawdzimy aktualne ceny produktów oraz stan sklepowy. Możliwe, że pojawią się tutaj także promocje.

Błędy w działaniu i ryzykowne zachowania

Choć po okresie testowym Amazon Go radzi sobie lepiej niż dobrze, nie można zapomnieć o tym, że początkowo system miał problemy z rozpoznawaniem klientów. Całe rozwiązanie opiera się na sieci kamer oraz uczeniu maszynowym. System rozpoznaje, kiedy klient zdejmuje produkt z półki i uznaje go za “zapakowany”. Naturalnie, jeśli osoba dokonująca zakupów rozmyśli się i odłoży produkt na półkę, system również to zarejestruje. Problem w tym, że Amazon Go zdarza się błędnie rozpoznać daną osobę. W zasadzie zdarzało się, gdyż dotyczy to testów. Od dziś, sklep dostępny jest niemal dla wszystkich, a więc potencjalne błędy zostaną dopiero wyłapane.

Kłopotliwa może okazać się również zwykła uprzejmość. Wielokrotnie spotykam się z sytuacją, w której osoba starsza prosi mnie o pomoc w sięgnięciu produktu znajdującego się na wysokiej półce. Pomagam bez wahania, odruchowo. Jeśli zachowałbym się tak w sklepie Amazon Go, za rzecz zapłaciłbym z własnej kieszeni. System rejestruje bowiem jedynie osobę zdejmującą produkt z półki.

Kiedy w Polsce?

Aktualnie jedyny sklep Amazon Go mieści się w USA i nie ma pewności, czy firma planuje rozszerzyć działalność o kolejne lokale lub rynki. Niemniej, jeśli mieszkacie w Stanach Zjednoczonych, warto odwiedzić sklep już dziś. Musicie jednak pamiętać, żeby zrobić to od godziny 7 do 21, gdyż nie jest to placówka całodobowa.

Źródło: Amazon

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

3829 More posts in artykuły category
Recommended for you
Tomb Raider
Nowa gra mobilna Tomb Raider. A kiedy kolejna wersja tej popularnej gry video?

Minęły już dwa lata od ostatniej gry z bardzo popularnej serii Tomb Raider i wielu...